Educare — Jrg. 23 (november 2005) Nr. 5

4 Winterwandeling
Jeroen Heindijk
en Els Mostert
Terug naar je wortels

6 Waar wringt de schoen?
Marion van den Boogaard
Je lichaam weet het. Je lijf, je focuspunt. Focussen: contact helpen maken met gevoelens

10 Ouderschap
Peter Strobosch
Ouderschap gaat verder dan het gezin. Dienend ouderschap, bedding geven en de eigen weg laten gaan

14 Durft je kind zichzelf te laten zien?
Anne Nowee
Over waarheid en waarachtigheid

17 Minder geweld zonder fluor
Naar een artikel van Mary Sparrowdancer


18 Angstige kinderen?
Hanne Looij
Ontwikkel hun tastzin. Leg een mantel om de huid!

23 Geniet van de stilte in je klas
PRAKTISCH
Uitneembaar katern met praktische tips voor leraren
– Adem en bewustzijn
– Montessori gaf al ‘stilteles’
– Luister naar klank van stem
– Met aandacht schrijven
– Stilte in de religies

27 Een nieuw geluid …

28 Lekker in je vel
Ingrid van der Hum
‘Waar nemen’

33 Brood bakken met peuters
Lien Troost-Monshouwer
Aarde, water, vuur en lucht. Elk kind in zijn ? eigen! – element

34 Een wereld vol klank
Ria Regnery
Uitputtend, stressvol, vitaliserend en rustgevend. In welk geluidsbad zit jij?

39 Stimulerende Sinterklaasgedichten
Justine Mol
Hoe je het leuk houdt

42 Vrede op aarde?
Inbal Kashtan
Hoe doe jij dat? Ben jij een vredesouder? Wat ziet je kind jou doen?

44 Iedereen kan schilderen
Sandra de Koster
Van zaad tot boom. Voeten in de grond, takken in de hemel (reportage)

En verder:

13 Leren
Kees Verhage
De tien geboden, verrassend actueel voor groep zes

20 Spelen met? gezelschap
Variaties op boter kaas en eieren

21 Lezen en luisteren
Boeken en cd’s om opvoeden weer leuk te maken

30 Uit de praktijk
Anita Matheij
Eerste hulp bij examenvrees

31 Leuke Dingen
Nog geen idee voor je surprise of kerstcadeau?

36 Mededelingen

37 Waar gaan we heen met de kids?
Ha, een slang!

38 Fijne feestdagen!
Nieuwetijdsouders
Wat doen we met kerst?

40 Blokjes
Cursussen en therapieĀ‘n

41 Enz.
Nieuws en wetenswaardigheden uit de media

46 Ukkies
Vraag en aanbod van lezers