Educare — Jrg. 22 (februari 2004) Nr. 1

3 Achter de schermen
Kees Verhage
We zijn te veel met de buitenkant bezig, daarom werken we niet meer aan het innerlijk van de kinderen, met alle (maatschappelijke) gevolgen van dien

4 Hoe voeden heksen hun kinderen op?
Joke Reijnders
‘Met veel natuur en rituelen’

7 Durf te stralen
IN DE PRAKTIJK – Column
Anita Matheij
Hoe een klein meisje weer het stalende zonnetje durfde te zijn

8 Eigenwijze jongeren … zoeken antwoorden in zichzelf
Petra Speelman

11 Over een les in geometrie
uit de school – column
Kees Verhage
Ieder kind kijkt anders, zag Kees toen hij een les geometrie bijwoonde, en daar is niets mis mee

12 Een nieuw fenomeen: de sociaal remedial coach
Keti Ruwhof
Signalering van een manco in het schoolsysteem: veel leerproblemen zijn sociale of emotionele problemen, extra les helpt dan niet

18 Kinderen rouwen ook
Evamarion Scherrewitz
Leren lukt niet als je nog rouwt om je overleden zusje, ontdekte Evamarion Scherrewitz toen zij een kleuter die niet sprak bijles moest geven

21 Leren van je kinderen
Rosemarijn Roes

24 Self-esteem, oftewel eigenwaarde, hoe komt een kind eraan?
Anne Mijke van Harten
In gesprek met Juan Uribe, oprichter van een holistisch taleninstituut voor kinderen in SŠo Paulo, Brazili‘

27 Spelen met … je aura
Marijke Sluijter

28 Leuke dingen
Van meditatie (of voorlees)stoel tot eigenwijs kwartet

30 ‘Duistere emoties’, zet ze in het licht
Saskia Buis
Interview met Miriam Greenspan

32 Waar gaan we heen met de kids
Dit keer: het Museon te Den Haag en De Villa te Rotterdam

34 Mededelingen

38 Boeken
LEZEN EN LUISTEREN

39 LEREN met HART en ZIEL
Conferentie op 10, 11 en 12 september 2004 te Vught
Zie www.shapersofeducation.org/hsl-II

40 Sterk en gezond met Chi Neng Chi Gung
Wat heb je aan Chi Neng Chi Gung? Lessen in peroonlijk energiebeheer

42 Voedsel voor het leven
Onbekende auteur
De kracht van waardering

44 Chi Neng Chi Gung
Fotoreportage.

47 Opvoedings- en onderwijsnetwerken