Didactief — Jrg. 51 (september 2021) nr. 7

08 & 24 Groot onderhoud
Jeroen Dijsselbloem voerde gesprekken met leraren in zijn familie, schreef daar een boek over en doet meteen lessen voor de overheid uit de doeken (pagina 8). Dat het beter kan, blijkt ook uit lerarenbeleid van 2013 tot 2020 (pagina 24).

14 Lerarenregister: wie durft?
Een trotse beroepsgroep kijkt in de spiegel en houdt zichzelf op de hoogte van actuele inzichten. En legt daar verantwoording over af in een register. Experts denken dat zo’n instrument het lerarenberoep ook aantrekkelijker maakt, maar de Tweede Kamer stemde voor afschaffing. Didactief sprak met onder meer logopedisten (als goed voorbeeld) en kritische leraar-opiniemakers. Think again: laten we de schijnwerpers eens op het beroep richten.

22 Dit zegt een IQ-test
Martine Delfos’ beweringen over intelligentie zetten Steven Raaijmakers (Universiteit Utrecht) aan tot een overzicht van onderzoek: wat zeggen IQ-metingen precies? Veel meer dan Delfos denkt, legt hij toegankelijk uit.

26 Biesta-debat
Persoonsvorming kún je helemaal niet afschaffen, aldus Mascha Enthoven en Peter Elshout. Met die opvatting nemen ze stelling in de discussie, eerder in Didactief, tussen Martijn Meeter (VU) en Gert Biesta.

30 Tips voor veerkracht
In deze Didactief lees je exclusief alvast een fragment uit het nieuwe boek van Pedro De Bruyckere en collega-onderzoekers: hoe help je leerlingen zich te weten bij tegenslag? Acht praktische tips.

En verder deze maand:
06 Opinie: dit schooljaar maak ik eindelijk werk van…
07 Drie vragen aan: Jaap Scheerens over onderwijseffectiviteit, column: Arnold Jonk
11 Kamervraag van de maand: haatzaaiende Palestijnse lesboeken
12 Op lesbezoek met Wouter Vermeule: beter beurten geven
13 ‘Jongensprobleem’ is demotiverend stempel
20 Krimp: samenwerking vraagt vertrouwen
21 Column: Jan van de Ven
28 In de bioscoop van Amanda Wesseling
32 Samen signaleer je ontwikkelingsproblemen sneller
33 In beeld: Vroonermeerschool is er klaar voor
34 Q&A: omarm islamitisch onderwijs, zegt Bahaeddin Budak
35 Onderzoek kort
39 Column: Kirschner Kiest
40 Leraar onderzoekt: Anita Smit ontdekt alternatief voor wiskundemethode
42 Klassieker van de maand: voorkennis als kapstok
44 Hoe effectief is LeerKRACHT?
45 Column: Ferry Haan
46 D to go
47 Onderwijsmuseum: uit de collectie
48 Boeken
50 D Online: houd reclame van Shell tegen
51 Colofon en volgende maand