Didactief — Jrg. 50 (april 2020) nr. 4

Deze uitgave is als PDF beschikbaar.

06 Coronacrisis 
Deze Didactief was al bijna af toen het virus uitbrak. Toch in dit nummer: tips en trucs voor les op afstand (pagina 6, 11 en 13), een speciale Biotoop (28), podcasts (49) en D to stay (50). Volg meer coronanieuws op didactiefonline.nl.

08 Switch en klim!
Hoe geef je alle leerlingen de beste kansen? Iliass El Hadioui legt uit wat de kern is
in de mini-samenleving van de klas. Alles voor het hogere doel: ‘Leerlingen ongeacht hun buitenschoolse situatie laten stijgen op de ladder.’

14 Inspectie onder druk
Toezicht houden betekent balanceren. Tussen bijvoorbeeld het ministerie, waarvan de ‘onafhankelijke’ inspectie deel uitmaakt, en onderwijsvrijheid. Dat gaat haar niet altijd even goed af, zoals recent rond het Haga Lyceum. Hoe kan het beter? Worden artificial intelligence en data-analyse een breekijzer (zie ook de analyse van het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs, pagina 24)? Deel 4 van onze serie ‘Georganiseerd wantrouwen’ (en zie na 22 april natuurlijk de analyse van De Staat van het Onderwijs op didactiefonline.nl).

30 & 32 Lerarentekort
Hoe tevreden zijn leraren over hun werk? Groningse onderzoekers zochten het uit (pagina 30). Taken verdelen op basis van expertise kan de werkdruk verlichten, net als hulp van onderwijsassistenten, maar de lange termijn lijkt een dingetje (pagina 32).

40 Formatieve cyclus
Formatief toetsen is meer dan losse technieken. En waar Karin Hogemans (Titus Brandsmalyceum, Oss) voorheen altijd drie dezelfde leerlingen om antwoord vroeg, laat ze nu de hele klas nadenken. ‘Zo zie ik meteen wie het snapt en wie niet.’

En verder deze maand

06 Opinie: digitale leermiddelen en privacy
07 Wandelen met Sjoerd Karsten
12 Het dilemma van Marieke Pillen:
13 Drie vragen aan: Tim Surma over les tijdens corona, column: Louise Elffers
21 Gamification: wanneer (niet)?
22  Innovatie volhouden in negen stappen
24 Wat levert het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs op?
26 Schakelmoment: vluchteling
28 In de corona-biotoop van Masja Lebouille
31 Column: Jan van de Ven
34  Q&A: Wiljan Hendrikx, die ontdekte dat door beleid leraren zich miskend voelen
35  Onderzoek kort
39 Column: Kirschner kiest
42 Klassieker van de maand: taalcodes
44  In dialoog met je kleuters
45  Column: Ferry Haan
47  D Online
48  Boeken
50  D to stay
51  Colofon en volgende maand