Didactief — Jrg. 49 (november 2019) nr. 9

06 Opinie: algemeen vormend onderwijs overgewaardeerd?

07 Wandelen met Sjoerd Karsten

08 Man van de nuance
Hoe komt het toch dat Pedro de Bruyckere in het onderwijsdebat zo makkelijk in het midden blijft? Deze maand neemt hij de Prijs voor Wetenschapscommunicatie in ontvangst, aanleiding voor Didactief om hem op te zoeken.

11 Kamervraag van de maand: hogere vaccinatiegraad

12 Het dilemma van Perry den Brok: ‘streng’ én aardig zijn

13 Drie vragen aan: wetenschappelijke adviesraad Curriculum.nu, column: Sietske Waslander

14 Eindtoets: voors en tegens
Al eerder schreef Didactief over ‘georganiseerd wantrouwen’ (zie de reconstructie van de rekentoets en het interview met Tjeenk Willink op didactiefonline.nl). Het derde deel in deze artikelenserie analyseert de eindtoets. Onderzoekers zien hierin een belangrijk objectief instrument. Maar is het dat nog wel, nu het schaduwonderwijs toeneemt? Scholen hebben vooral last van onbestendig beleid. Welk doel dient de eindtoets nog?

19 Column: Jan van de Ven

20 Beter begrijpend lezen bij zaakvakken

21 Anders werken
Wat betekent het voor leraren als een school het onderwijs vernieuwend organiseert? Onderzoekers van het Kohnstamm Instituut keken mee op tien vo-scholen. Samen het curriculum en vakken doordenken blijkt voldoening te geven.

25 OTTP-winnaar vo: Bernice d’Anjou over effectieve feedback

26 Praktijk in beeld: klimaatmars

28 Ufuk Akgün stelt vragen
Geschiedenis schrijven is selecteren, laat de docent van Gymnasium Novum in Voorburg zien: ga daarover de discussie aan. Twee van zijn leerlingen wonnen de KNAW-Onderwijsprijs met hun profielwerkstuk over de politionele acties in Indonesië.

28 In de biotoop van vragensteller Ufuk Akgün

30 Waar zet je op in?
Differentiatie stelt je voor dilemma’s: je helpt de ene leerling vooruit, maar de ander misschien niet (pagina 30). Amsterdamse leraren doken in de achtergrond van hun leerlingen (pagina 32). En wat weten we over de invloed van genen of milieu (pagina 34)?

34 Q&A: Eveline de Zeeuw onderzocht genen, milieu en prestaties

35 Onderzoek kort

39 Column: laatste keer Biesta Kiest

40 Leraar onderzoekt: Manon Boonman maakt pro-leerlingen zelfverzekerd

42 Stimuleer leerlingen streefniveau mondelinge taalvaardigheid te behalen

43 Column: Ferry Haan

44 Flexibele ontwerpcyclus geeft leerling én leraar ruimte

45 D Online

46 Sjoerd Karsten over leraar en politicus Adriaan Gerhard

48 Boeken

50 D to go

51 Colofon en volgende maand