Didactief — Jrg. 49 (maart 2019) nr. 3

 Met special: 15 jaar Technasium

08 Opinie: examencommissies

09 Wandelen met Sjoerd Karsten

10 Interview: vo-docent Daan Switters over werkdruk

13 Rondom het Binnenhof: kansen en onderwijsvrijheid

14 Growth mindset
‘Wat slim van jou’ klinkt als een compliment, maar bevestigt onbedoeld een vooroordeel. Ook bij leerlingen in het speciaal onderwijs ontwikkelt de intelligentie zich, legt onderzoekende student Lotje Tonnaer-van Baalen uit.

15 Drie vragen aan: Kees van Bergen, column: Sietske Waslander

16 Eindexamens: hoe kan het beter? 
Het huidige examenstelsel moet steviger, luidt de overkoepelende conclusie van rapporten die onlangs verschenen. Didactief zet ze op een rij. Consensus onder de deskundigen, met het VMBO Maastricht vers in het geheugen: een diploma hoort leerlingen hoe dan ook geldige toegang te verschaffen tot hun toekomst. Maar de wegen naar die toekomst kunnen breder en gevarieerder.

22 Beter lezen
Waarom zou je jonge kinderen wel Alice in Wonderland kunnen voorschotelen, maar Willem van Oranje niet? Vooral zwakke lezers uit een kwetsbaar milieu profiteren van wereldkennis, betogen leesexperts Erik Meester en Anna Bosman.

24 Zo betrek je ouders bij loopbaankeuze vmbo-leerling

26 Cohortonderzoek NCO: kansen en rendement in het vwo

28 Praktijk in beeld

30 In de biotoop van verhalenverteller Paul Groos

32 Leraar onderzoekt: Daisy Beelen won NRO-verbindingsprijs

36 Q&A: Lieke Verheijen, over appende leerlingen die goed kunnen spellen

37 Onderzoek: kort

41 Column: Biesta kiest

42 Dylan’s curriculum
Hij was in Nederland en Dominique Sluijsmans was erbij:  Dylan Wiliam, ‘oervader’ van formatief evalueren. Alles over de pijlers waar elk curriculum op zou moeten rusten. Lezen jullie mee, Curriculum.nu?

45 Schaalvergroting: wisselende adviezen

47 Column: Ferry Haan

48 Boeken

50 D to go

51 Colofon, volgende maand & D online