Didactief — Jrg. 49 (januari-februari 2019) nr. 1-2

Special: Lesson Study
In het midden van deze uitgave een special over Lesson Study met een interview met de man die Lesson Study naar Engeland bracht, onderzoekers over deze vorm van professionaliseren, en volop ervaringen van Nederlandse leraren.

06 Opinie: open access

07 Wandelen met Sjoerd Karsten

08 & 26 Hersenkrakers
Het brein ontwikkelt zich je hele leven, maar niet in alles op hetzelfde moment, weet Margriet Sitskoorn. Van haar nieuwste boek verloten we drie exemplaren. Jelle Jolles geeft tips over breintraining.

11 Rondom het Binnenhof: toezicht op examens

12 Onderzoekende student: wat zijn de beste onderwijstijden? 

12 Kindermishandeling
Het overkomt een kind per klas, maar blijft vaak onopgemerkt: mishandeling, verwaarlozing of misbruik. Schoolafspraken met meldcode waren al verplicht, sinds 1 januari moet dit zijn aangevuld met een extra hulpmiddel om af te wegen of je meldt. En dat lijkt hard nodig: bijna 20% van de deelnemers aan de Didactief-enquête stelt dat de school geen afspraken heeft, ruim 15% vindt die afspraken onduidelijk. Bottomline: heb je als leraar het gevoel dat er iets niet pluis is, doe daar iets mee.

13 Drie vragen aan: Frank de Jong, column: Sietske Waslander

20 & 44 Nieuw curriculum
Heeft (en houdt) Curriculum.nu onderzoek wel op de radar? De wetenschappelijke adviesraad trekt aan de bel (pagina 20). Over curriculum gesproken: Arie Wilschut vond geen effect van leerdomeinen op prestaties (pagina 44).

22 D Online: interview E.D. Hirsch, curriculumvernieuwing in Engeland, genomineerden beste onderwijsblogs

24 & 50 Gelijke kansen? 
In een nieuwe serie vragen we leraren hoe onderzoek hun praktijk verbetert: Bart Josse bestudeert diversiteit (pagina 50). Latere selectie mag kansen verbeteren, maar er is wel een trade-off (pagina 24). En lees E.D. Hirsch (pagina 22) en Biesta (pagina 39).

28 In de biotoop van geschiedenisleraar van het jaar Jikkemien Kuypers

30 Praktijk in beeld

33 Q&A: Gisbert van Ginkel over hoe stagebegeleiders kijken naar startende leraren

34 Onderzoek kort

38 Column: Kirchner kiest

39 Column: Biesta kiest

40 Geïnterviewd met 16, 21 en 28 jaar: hoe kijken jongeren terug op hun (school)loopbaan?

42 Omgaan met ouders: ervaringen van jonge leraren

43 Column: Ferry Haan

46 Bètastudent wordt leraar: haar keuze ontrafeld, om meer bèta’s te verleiden

48 Onderwijsonderzoek: een vak apart, en laat dat liever zo

52 Boeken

54 D to go

55 Colofon, volgende maand & D online