Didactief — Jrg. 49 (december 2019) nr. 10

Met Special: Digitale geletterdheid en burgerschap

06 Opinie: pilot open access

07 Wandelen met Sjoerd Karsten

08 Hoge verwachtingen
Eind november was ze in Nederland: Christine Rubie-Davies. Didactief sprak de auteur van Raising the Bar over differentiatie met keuzevrijheid voor leerlingen: ‘Zo bevestig jij niet steeds dat ze aan de top staan of onderaan bungelen.’

11 Kamervraag van de maand: toezicht op gesponsorde les

12 Het dilemma van Suzanne Huisman: volg je de praktijk of theorie?

13 Drie vragen aan: Tine Degrande over rekenvoorkeuren, laatste column van Sietske Waslander

14 Smalle beurs, slechte prestaties
Geen ontbijt, oude schoolspullen, veel rumoer thuis. Armoede beïnvloedt leerprestaties, constateert meer dan de helft van de leraren die meededen aan de enquête van DUO Onderwijsonderzoek en Didactief (zie alle resultaten op didactiefonline.nl). Juist in welvarende wijken kan de schaamte groot zijn. Praat er meer over, met collega’s en met je leerlingen. Onderzoekers en leraren geven tips en goede voorbeelden.

18 Column: Jan van de Ven

20 Vorm van de wereld
Politieke en maatschappelijke afspraken zijn er niet voor niets, maar leerlingen moeten daar ook kritiek op kunnen uiten. Hoe bespreek je samen de alternatieven? Een nieuw handboek geeft concrete tips voor burgerschapsonderwijs.

22 Tien tips voor lesgeven met multimedia

25 OTTP-winnaar vo: Bernice d’Anjou over effectieve feedback

26 In de biotoop van rapmeester Hidde Nuijten

28 Praktijk in beeld: momentje van bezinning

30 Beste onderzoek van 2019
We nodigden Tom Bennett (ResearchED) uit om het beste onderwijsonderzoek van afgelopen jaar te kiezen. En dat doet hij in stijl: ‘Mijn belangstelling keert altijd terug naar de klas, zoals een zalm terugtrekt naar zijn geboortegrond.’

34 Q&A: Frans Hiddink onderzocht redeneren bij kleuters

35 Onderzoek kort

39 Column: Kirschner Kiest

40 Leraar onderzoekt: Klaas Veldman over kernreflectie en motivatie

42 Hoe laat je leerlingen met autisme vriendjes maken?

43 Column: Ferry Haan

44 Snap je wat ze snappen
Een assessment bij begrijpend lezen laat je zien waar je leerling staat en wat hij van je nodig heeft. En daar kun jij je les en instructie dan weer op aanpassen. Een praktijkgericht onderzoek toont hoe je met die lees-leerprofielen aan de slag kunt.

45 Schooladvies: meisjes stijgen er vaker boven uit

46 PISA: leerlingen onvoldoende leesvaardig

47 D Online

48 Boeken

50 D to go

51 Colofon en volgende maand