Didactief — Jrg. 48 (maart 2018) nr. 3

06 Opinie: gelijke kansen
Doet hetzelfde onderwijs voor alle leerlingen wel recht aan hun onderlinge verschillen? Het Liemers College begint met een agoragroep, waarin leerlingen het roer overnemen.

07 Wandelen met Sjoerd Karsten

08 Corporate Tribe
Wat ziet een antropoloog als zij een school binnenstapt? Trainer en coach Jitske Kramer is een inspiratiebron voor onze gasthoofdredacteur. ‘Wees nieuwsgierig naar andere opvattingen.’

11 Rondom het Binnenhof: contacturen

13 Drie vragen aan: Tanja Janssen, column: Sietske Waslander

14 We doen het zelf!

21 Onderzoekende studenten: zo breng je onderzoek het vo in

22 Passend onderwijs: logica van beleid versus praktijk

24 Koeno Gravemeijer over knelpunten evidence-based onderzoek

25 Column: juf Eline

26 Fotoserie Martijn van de Griendt: Alan Turingschool

28 Alles op een rij over… leren in groepjes (po)

31 Zelfverantwoordelijk leren
In de biotoop van Teijl van Beest, docent – of liever: coach – wiskunde en geschiedenis op het Vathorst College. Zijn ideaal? Veel ruimte voor kunstvakken, samenwerken en persoonlijke ontwikkeling.

32 Leerplan: Wiskunde C

34 Q&A: Mariska Okkinga

35 Onderzoek kort

39 Column: Biesta kiest

40 In schaduwonderwijs gaan miljoenen om

42 Afwijken van de regels voor beter onderwijs

45 Zij-instroom: te dure oplossing voor lerarentekort?

46 Exclusieve voorpublicatie uit nieuw boek Piet de Rooy

48 Boeken

49 Hoge verwachtingen
Tevreden leerlingen en een veilig schoolklimaat, dat heeft het Vathorst Colege volgens de rector inmiddels bereikt. Haar geheim: didactisch coachen. Het boek met deze titel vertelt je hoe je dat in de praktijk brengt.

50 D to go

51 Colofon, volgende maand & D online