Didactief — Jrg. 50 (januari/februari 2020) nr. 1-2

Met gratis special Spelend Leren
LEGO Education daagt leerlingen met prachtig lesmateriaal uit te creëren en experimenteren. En dan gaat het om vragen als: wat kunnen robots betekenen in het onderwijs? En wat is de maatschappelijke rol van wetenschap en techniek?

08 Opinie: ernstige rekenproblemen

09 Wandelen met Sjoerd Karsten

10 Gelijke kansen
De Britse emeritus hoogleraar Mel Ainscow weet uit ervaring hoe je onderwijs inclusiever maakt. Zijn geheim? Zie kansen in plaats van problemen. Haal leraren uit hun isolement, en: ‘Het toezicht moet zich laten leiden door inclusie en gelijke kansen.’ Ook geeft hij  leestips.

13 Kamervraag van de maand: minder lesuren?

14 Het dilemma van lerarenopleider Tamara Cop: kennisoverdracht versus pedagogiek

15 Nieuwe columnist
Speerpunt in haar onderzoek: de onderwijscompetitie. Ze stelde schaduwonderwijs aan de kaak in haar boek. De bijlesgeneratie. Vanaf dit nummer schrijft Louise Elffers een column voor Didactief: ze begint met de eindtoets.

16 Aftellen voor Curriculum.nu
Komend voorjaar spreekt de Tweede Kamer zich uit over de curriculumvernieuwing. Anna Bosman, Erik Meester en Kim Cordewener leggen voor Didactief de voorstellen van Curriculum.nu langs de wetenschappelijke meetlat. Ze zijn kritisch over het fundament van ‘brede vaardigheden’. En hoe valt het curriculum te combineren met artikel 23? Aanbevelingen doen ze ook: leer van ervaringen in het buitenland. Wordt het een afgebroken start of toch de lucht in?

22 Zo kom je tot effectief burgerschapsonderwijs

24 Flip je classroom: tips uit onderzoek

26 Schakelmoment: kurkdroog of niet?

28 In de CreaLab-biotoop van Mirjam Boerboom

30 &15 Welles-nietes
Perikelen op het Haga Lyceum? Ook orthodox-protestantse scholen zijn vrij om hun identiteit te bewaken, blijkt uit onderzoek naar conflicten tussen scholen en werknemers. En die identiteit botst weleens met mensenrechten. En met de vragen van toezichthouders.

31 Column: Jan van de Ven

33 Q&A Peter Scheltinga over succes behalen of falen vermijden

34 Onderzoek kort

38 Column: Kirschner kiest, longread ter gelegenheid van zijn afscheid als hoogleraar aan de Open Universiteit

40 Leraar onderzoekt: Jörgen van Remoortere schafte cijfers af

42 Klassieker van de maand
Welk onderwijsonderzoek móét je kennen? Didactief gidst je door kernartikelen uit de afgelopen vijftig jaar. Aflevering 1: loon naar werken is een fabeltje. Download gratis de uitgebreide tekst en praktische tips: werkmakenvangelijkekansen.nl

44 Peil.Engels: hoe gaat ’t in het po vergeleken met 2012?

46 Digitaal lezen: de crux is een goede basis, aldus Segers en Van den Broek

47 Column: Ferry Haan

48 Stappenplan: correct antwoord op de toets, in begrijpelijk Nederlands

51 D Online

52 Boeken

54 Boeken

55 Colofon en volgende maand