Didactief — Jrg. 47 (september 2017) nr. 7

06 Opinie: Culturele diversiteit in lerarenopleiding

07 Wandelen met Sjoerd Karsten

08 Interview: Jan Dirk Imelman

11 Rondom het Binnenhof: kan hoger salaris lerarentekort oplossen?

13 Drie vragen aan Martijn Meeter, column: Sietske Waslander

14 Steun de starter
Begeleiding maakt starters blij: ze hebben minder stress en voelen zich meer thuis. Bijna de helft van de begeleiders krijgt niets voor hun inspanningen, zo blijkt uit onze enquête. Onderwerp nummer 1 bij starters is klassenmanagement. Hoogleraar Klaas van Veen (RUG) legt uit hoe je ze van de survivaltocht naar rustiger vaarwater begeleidt. En ben je zelf starter, dan heeft Arbeidsmarktplatform PO een belangrijke boodschap: durf voor jezelf op te komen, ook als je begint als invaller.

19 Onderzoekende student: kijken naar kunst

20 Passend onderwijs
De derde evaluatierapportage laat zien dat er aan passend onderwijs nog veel te verbeteren valt. We vatten de belangrijkste resultaten samen. In het dossier op didactiefonline.nl vind je meer artikelen over deelonderzoeken.

23 Motiveren werkt misschien beter dan we denken

24 Klassenmanagement en oogbewegingen: zo kun je naar de klas kijken

26 In de biotoop van Spotify-meester Jesper Hesseling

28 Alles op een rij over… de brugklas

30 Terug in de tijd: schoolopzieners van weleer over onderwijsvrijheid

32 Leerplan: ruimte zien in het curriculum

34 Q&A: Fred Jansen

35 Onderzoek kort

39 Column: Biesta kiest

40 Boek en expositie
In de slotaflevering van onze rubrieken Beeldspraak en 100 jaar basisonderwijs vind je een terugblik op scholen en geïnterviewden. Het boek kun je met €5,00 korting bestellen; ga naar tenbrinkuitgevers.nl/schoolvoorbeelden en gebruik de actiecode: SV0917. Ook mogen we 3x twee vrijkaarten voor de tentoonstelling weggeven: ga naar didactiefonline.nl/winnen.

43 Praktijkervaringen
Hoe bevallen tips van onderzoekers? Vanaf nu geven we elke maand bij een van onze onderzoeksartikelen ervaringen uit de praktijk. Deze maand: wat je leert van observeren met het ICALT-instrument.

46 Leren is een bouwproces, betoogt hoogleraar Renate de Groot

47 Column: Frank Jongbloed

48 Boeken

50 D to go

51 Colofon & volgende maand