Didactief – Jrg. 47 (oktober 2017) nr. 8

06 Opinie: zijn de Nederlandse klassen te groot?

07 Wandelen met Sjoerd Karsten

08 Interview: Alan Daly

11 Rondom het Binnenhof: lerarenregister

13 Drie vragen aan: Lisette Uiterwijk-Luijk, column: Sietske Waslander

14 Dyslexie? Laat ze oefenen!
Dyslexie is géén fabeltje: 4% van de bevolking heeft een ernstige vorm. Aan de diagnostiek valt nog wel wat te verbeteren. Maar of je leerlingen nu dyslectisch zijn, ‘gewoon’ leeszwak of laaggeletterd, oefenen is het advies. Met hele teksten en al zo vroeg mogelijk, het liefst al in de kleuterklas. En ga daar in het vo mee door.

21 Onderzoekende student: overgang van po naar vo

22 Lesson Study
Meester Wim geeft les over breuken met een echte taart op tafel. Zijn collega’s kijken mee en geven feedback. Een regiegroep verspreidt hun conclusies in andere groepen. Zo leidt teamleren tot concrete resultaten.

24 Diep leren: zo gaan je leerlingen verbanden leggen

26 In de biotoop van Meester Bart

28 Alle op een rij over … ouderbetrokkenheid in het po

32 Leerplan: zo ontwikkel je schoolexamens in het vmbo

34 Q&A: Hanneke Tuithof

35 Onderzoek kort

39 Column: Kirschner kiest

40 Praktijkonderzoek
Praktijkonderzoek in de school verbetert je onderwijs. Een gratis zelfevaluatie-instrument helpt je om je onderzoekende houding te ontwikkelen. Twee scholen vertellen over hun ervaringen.

44 Besturen in de black box
We verwachten dat schoolbesturen het onderwijs kunnen verbeteren. Maar daarin moeten we een pas op de plaats maken, blijkt uit een overzicht van internationaal onderzoek.

46 Juf Eline
Nu columnist Frank Jongbloed ons heeft verlaten, hebben we een waardige opvolger gestrikt. Vanaf deze maand schrijft juf Eline over haar ervaringen op een basisschool in de Randstad.

48 Boeken

50 D to go

51 Colofon, volgende maand & D online