06 Opinie: academisch opgeleide leerkrachten
07 Wandelen met Sjoerd Karsten
08 Alma Harris
We overdrijven niet als we zeggen dat dat deze Britse hoogleraar lyrisch is over ons onderwijssysteem. Didactief voelde haar aan de tand over leiderschap en excellentie. ‘Relatief weinig toppers? Ach, je kunt het slechter treffen.’
11 Rondom het Binnenhof: brede of categorale scholen
13 Drie vragen aan Camille Welie, column: Sietske Waslander
14 Fit door een pizzasessie
Van 16 pilotscholen vijf jaar geleden naar 474 deelnemers in 2017: Stichting leerKRACHT groeit. Ze vindt zichzelf geen reguliere onderwijsadviesdienst. De aanpak is inderdaad anders, met schoolcoaches die pizza- en bordsessies begeleiden en collega’s aanjagen. Maar klopt het imago van vrijwilligerswerk nog wel? En hoe zwaar is het programma eigenlijk?
19 Wat vinden jongeren van reacties op hun etnisch gemengde herkomst?
20 Onderzoekende student
21 Begrijpend lezen: zet de zintuigen van je leerlingen aan het werk
22 Nationaal cohortonderzoek: goudmijn of big Brother
24 Toekomstmuziek
Innovatieve scholen stellen toekomstgerichte doelen: kritisch denken, creatief zijn. leerlingen voMaar hoe onderwijzen ze dat precies? En hoe toetsen ze dit? Onderzoekers bezochten onder andere het Hyperion Lyceum.
26 Beeldspraak: 100 jaar onderwijsvrijheid
28 Alles op een rij… over toetsen in het vo
30 In de biotoop goes international: privéscholen in Dubai
32 Leerplan: kennisbasis natuurwetenschappen en technologie
34 Q&A: Femke Scheltinga
35 Onderzoek kort
39 Column: Biesta kiest
40 100 jaar basisonderwijs: 1984 – 1991
42 Het langste eind
Twintig jaar discussie, en dan nog geen verplicht onderdeel: de taalkundelobby illustreert de strijd over vakinhoud en examens. ‘Uiteindelijk is bij politieke beslissingen niet alles terug te voeren op juistheid van argumentatie.’
45 Column: Frank Jongbloed
48 Boeken
51 Colofon & volgende maand