Didactief — Jrg. 47 (januari 2016) nr. 1-2

De uitgave bevat een special: 10 jaar Groen lyceum. De special is online te lezen 

Interviews & achtergrond

08 Folkert Kuiken: ‘Meertaligheid is een voordeel’ (PO/VO)

13 Drie vragen aan…Piet de Rooy (VO)
Leraren zonder formele rol, commissieadviezen die niet worden nageleefd, examens vol fouten: wie controleert eigenlijk het CvTE en Cito?

14 Honderd jaar onderwijsvrijheid
Bijzonder én openbaar onderwijs worden met publiek geld bekostigd, al honderd jaar lang, dankzij artikel 23 van de grondwet. Maar niet iederen vindt dat reden voor een feestje. Artikel 23 zou onvoldoende rekening houden met de diversiteit van de huidige samenleving. Een enkeling pleit zelfs voor de afschaffing. Zegen of vloek? Didactief sprak met betrokkenen en maakt de balans op.

40 In de biotoop van Daisy Mertens (PO)

30 ResearchED: David Didau (PO/VO)

43 Q&A: Joost Jansen in de Wal, over beter worden in je vak (VO)

49 Nieuwe columnist: Gert Biesta!
Zijn boek Het prachtige risico van onderwijs is een hit. Zijn lezingen worden drukbezocht. Om de maand zal onderwijspedagoog Biesta een column schrijven, afwisselend met die andere crack, Paul Kirschner.

50 100 jaar basisonderwijs: 2002-2010 (PO)

56 Examens moderniseren

Onderzoek

O6 Passend onderwijs (PO/VO)

20 Meters maken met e-boeken (PO)

22 Onderzoekende student: meertaligheid (PO/VO)

23 Bijzondere scholen en ouders (PO/VO)

24 Academische Werkplaats Onderwijs: niet op zoek naar wetsovertreders (PO/VO)

26 Alles op een rij over… begrijpend lezen in het po en op het vmbo (PO/VO)
Begrijpen lezen is voor veel leerlingen een struikelblok. Onderzoek biedt handreikingen om ze vooruit te helpen, in het basisonderwijs en op het vmbo.

36 Liever feedback dan een hoger salaris (PO)

38 Burgerschap op het vmbo en vwo (VO)

43 Onderzoek kort: Hrm met aandacht voor autonomie. Q&A over beter worden in je vak, vroeg kennismaken met wiskunde, leereffect gratis schoolontbijt, contextsommen, Kirschner kiest, Biesta kiest

52&54 Bekroond po/vo onderzoek
Onderzoek dat is bekroond met de NRO- en EAPRIL-prijs: de META-methode laat leerlingen hun denkstappen expliciter maken, zo presteren zij beter. De HAN ontwikkelde een manier om ruimte te gevan aan leervragen van leerlingen.

Opinie

06 Passend Onderwijs (PO/VO)

11 Rondom het binnenhof: examens (VO)

12 Sietske Waslander: zwijgen over het vmbo (PO/VO)

57 Frank Jongbloed: missverstanden (PO)

Elke maand

03 Van de redactie

07 Wandelen met Sjoerd Karsten (PO/VO)

12 Praktijknieuws (PO/VO)

32 Beeldspraak: 100 jaar Onderwijsvrijheid (PO)

34 Leerplan: beter toetsing (PO/VO)

46 Didactief Dating (PO)

60 Boeken (PO/VO)

62 D to Go & Onderwijsmuseum (PO/VO)

63 Colofon & volgende maand