Didactief — Jrg. 45 (september 2015) nr. 7

03 Van de redactie
06 Cum laude in het VO
07 Wandelen met Sjoerd Karsten
08 Herman van de Werfhorst: ‘Een mooi, maar star systeem’
11 Rondom het Binnenhof: de toekomst van het vmbo
12 Quiz: past onderzoek doen bij mij?
14 Praktijknieuws
15 Jo Kloprogge: de afstand tussen onderzoek en praktijk
15 Drie vragen aan Constance van Hall

16 Breinkennis: feit en fictie op een rij
Breinonderzoek blijft onder leraren onverminderd populair. Onderzoekers zien echter dat er nogal wat ‘neuromythes’ de ronde doen. Over ‘leerstijlen’ bijvoorbeeld (elk kind zou een eigen manier van leren hebben) of multitasken. Maar wat weten we dan wel over het brein? Didactief ging te rade bij breinonderzoekers en zet feit en fictie op een rij.

23 Onderzoekende student: passend onderwijs en de schooldirecteur

24 Leren op een iPadschool
De O4NT-scholen van Maurice de Hond hebben ‘gepersonaliseerd leren’ als doel. ‘Die iPad is slechts een middel.’ Didactief ging op bezoek bij basisschool De Ontplooiing om te zien hoe dat eruit ziet.

28 Beeldspraak

30 In de biotoop van Jan Willemsen
32 Leerplan: herken hoogbegaafdheid
34 Leesmotivatie
35 Onderzoek kort: Q&A over rekentoetsen, pesten en het brein, Kirschner kiest, het beoordelen van creativiteit

37 Paul Kirschner schrijft door
De kritische rubriek ‘Kirschner kiest’ verschijnt voortaan elke maand: onderwijshoogleraar Paul Kirschner schrijft over internationaal onderzoek en legt uit welke lessen we kunnen trekken.

38 Didactief Dating
40 De favoriete leraar van Meester Mark

42 Geschiedenisonderwijs
Hoe geef je een succesvolle geschiedenisles? Onderzoeker Harry Havekes vertelt hoe leerlingen zich ontwikkelen en wat docenten kunnen doen om de aandacht vast te houden en iedereen vooruit te helpen.

44 Onderwijsbeleid: miljardenverlies
De overheid gaf decennialang geld uit aan zinloze onderwijsvernieuwingen. Had ze de hand op de knip gehouden, dan waren we nu beter af geweest, stellen onderzoekers van IPSE Studies.

46 Het 5-gelijkedagenmodel
48 Jeugdzorg binnen het middelbaar onderwijs
50 Daltonscholen uitgelicht
50 Frank Jongbloed: de scheiding van werk en privé
52 Boeken
54 D to Go & Onderwijsmuseum
55 Colofon & volgende maand