Didactief — Jrg. 44 (november 2014) nr. 9

Interviews

08 Juliette Walma van der Molen : ‘leraren, durf los te laten’
Op school is er geen ruimte voor zelfstandig denken en creativiteit, zegt Juliette Walma van der Molen, hoogleraar Talentontwikkeling, wetenschap en techniek. Leerlingen moeten meer ‘onderzoekend denken’: zelf vragen stellen en op onderzoek uit gaan.

13 Biologieleraar Niels van de Voort wint OnderwijsTopTalentprijs
42 De favoriet leraar van PvdA-kamerlid Tanja Jadnanansing

Onderzoek

12 De onderzoekende student
22 Dijsselbloem, zes jaar later
Sinds het rapport van de commissie-Dijsselbloem gaan politici discussies over het onderwijsstelsel uit de weg uit angst om opnieuw vernieuwingen op te dringen. Dat is een van de conclusies in Onderwijspolitiek na de commissie-Dijsselbloem, het advies van de Onderwijsraad. dat op 2 oktober aan de Tweede Kamer werd gepresenteerd.
31 Categorisering ‘leerlingen’ CBS moet anders
32 Nieuwkomers (uit Midden- en Oost-Europa) in de klas
35 Onderzoek kort: Q&A, Het puberbrein, Kirschner Kiest, Begrijpend lezen
44 Burgerschapsonderwijs
46 Leraren leren als gelijken

Opinie

06 Leerlingen beoordelen hun leraar
15 Column Jo Kloprogge: Stof tot nadenken
16 Is het tijd voor minder vakken?
26 Geef bedrijven meer invloed in het (v)mbo
46 Column Frank Jongbloed: Wonderlijke kinderen

Elke maand

03 Van de Redactie
07 Wandelen met Sjoerd Karsten
11 Rondom het Binnenhof: Remco van Lunteren
14 Praktijknieuws
15 Drie vragen aan Jeroen Kerseboom
28 Beeldspraak
34 Leerplan
38 Didactief Dating
40 In  de biotoop van Michel Pijpers
48 Boeken
50 D to Go & Onderwijsmuseum
51 Colofon en volgende maand