Didactief — Jrg. 43 (oktober 2013) Nr. 8

Special: HOE ZORG JE VOOR LEIDERSCHAP BIJ LEERLINGEN?
(Katern tussen pagina 28 en 29)


3 Schone taken?
VAN DE REDACTIE
Monique Marreveld
Zo, ik moet u eerst even bijpraten want er is best veel gebeurd de afgelopen maand…

6 Inbox, didactiefonline.nl, brieven, winnaar & poll
Uit de mailbox:
– Reuring over Cito-dossier
Op de website:
– China
– Maand van de geschiedenis
– Dossiers
– Verse blogs

7 Oudemolen, Meester Croneweg
WANDELEN MET…
Sjoerd Karsten
“Een betere meester heb ik nooit gehad.”

8 Leren met je lijf
INTERVIEW
Monique Marreveld

Ruim een week geleden sprak Tamara van Gog (1979) haar oratie ‘Voorbeeldig leren’ uit als bijzonder hoogleraar Onderwijspsychologie in Rotterdam. Ze praat precies, bescheiden en helder over leren van voorbeelden, spiegelneuronen, directe instructie en de iPadschool.

11 Vroeg ori‘nteren op de toekomst
PRAKTIJKNIEUWS
Peter Zunneberg
‘Hoe kunnen wij onze bovenbouwleerlingen iets extra’s bieden?’ Zoekend naar een antwoord op die vraag kwam basisschool De Voorzaan uit bij de TOPklas.

11 Groenleerlingen maken kennis met zorg
PRAKTIJKNIEUWS
Peter Zunneberg
De vmbo-afdeling van het Porta Mosana College in Maastricht laat leerlingen uit de sector groen ook kennismaken met zorg. En dat is goed voor hun competenties. En omdat de leerlingen enthousiast zijn, zijn ze ook beter gemotiveerd.
Winnaar Nationale Onderwijs Prijs 2013.

12 Michel Rog: Nooit meer zitten blijven
RONDJE BINNENHOF
Michel Rog (CDA)
‘Bijles in de vakantie? Extra reden om een tandje bij te zetten!’

13 ‘Bijsluiter’ helpt zorgleerling en leraar
DE ONDERZOEKENDE STUDENT / PASSEND ONDERWIJS
Rachel van Wijngaarden
Een ‘bijsluiter’ voor leerlingen met autisme helpt docenten voor de klas: zij krijgen meer oog voor de individuele leerling en corrigeren minder op gedrag en meer op werk. Dat concludeert Leo van ’t Spijker in zijn masteronderzoek.

14 Nieuws
D TO KNOW
Truus Groenewegen, Filip Bloem
– Bulletin
– Opinie: Een jaar studies snuffelen
– 3 vragen aan: Geert ten Dam (voorzitter Onderwijsraad)

15 Aanrader
COLUMN
Jo Kloprogge
Er wordt zoveel na•eve onzin over ouderbetrokkenheid geschreven.

16 ‘It’s not easy being green…’ / Hoe krijg je een school duurzaam?
DUURZAAM
Jessie van den broek
Milieuprojecten, afvalscheiding, zonnepanelen op het dak: steeds meer scholen doen iets aan duurzaamheid. Maar hoe krijg je de hele school mee in je groene plannen? En waar betaal je het allemaal van?

21 Zo Denk Jij Erover
COLUMN
Frank Jongbloed
Het stokje overdragen
, niet tussen de spaken steken.

22 Flip the system!
OPINIE
RenŽ Kneyber
‘Goed onderwijs is niet te koop. De enige weg met een kans van slagen is de leraar centraal stellen en vertrouwen.’ Dat stellen RenŽ Kneyber en Jelmer Evers in Het Alternatief: Weg met de afrekencultuur in het onderwijs. Hun belangrijkste bevindingen…

24 Dossier Cito
DOSSIER CITO
Ronald Buitelaar, Bea Ros, Anja Vink, m.m.v. Lodewijk van der Kroft
Het Cito reageerde getergd. Maar Didactief kreeg ook veel lovende reacties. Met steun van het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten deden we de afgelopen maanden onderzoek naar de warme relaties tussen het ministerie van OCW en de Nederlandse grootste toetsontwikkelaar Cito…

Special: HOE ZORG JE VOOR LEIDERSCHAP BIJ LEERLINGEN?
(Katern tussen pagina 28 en 29)

3 Dat belooft wat!
OPINIE
Suzan Koning
Alle boeken van Stephen Covey heb ik gelezen, en soms herlezen. Als mens, consultant, teamleider, moeder en directeur. Het nodigde mij steeds weer uit, in al die verschillenden rollen, tot kritische zelfreflectie…

4 De 7 schoonheden van (persoonlijk)leiderschap
7 GEWOONTEN
Thomas Braun
‘De 7 gewoonten van effectief leiderschap’, de bestseller van Stephen Covey, wordt als het aan het CPS ligy, op veel scholen toegepast in de onderwijsvariant The Leader in Me. Wat zijn deze 7 gewoonten en hoe pas je ze toe?

6 7 gewoonten vanuit 6 perspectieven
PIONIEREN
Eline Lubberts
Zelfverzekerd, in balans en met een duidelijke focus. Het zijn lechts enkele kenmerken van leerlingen van obs Atlantis in Amersfoort. Zij waren in 2008 de allereersten in Nederland die les kregen volgens The Leader in Me. Hoe ervaren moeder, drie leerlingen, een leraar en de schoolleider de 7 gewoonten.

8 Eerst jezelf trainen, dan de leerlingen
SCHOOLONTWIKKELING
Jaan van Aken
Voordat je jouw leerlingen in het basis of voortgezet onderwijs de 7 eigenschappen van effectief leiderschap kunt aanleren, moet je ze eerst zelf onder de knie krijgen.

13 London-case
REPORTAGE BUITENLAND
Jessie van den Broek
Hoe vertalen ze in Engeland de 7 gewoonten naar de praktijk? Giles Junior School in Londen werkt sinds september vorig jaar volgens de principes van the Leader in Me.

16 ‘Meester Odin’

DE FAVORIETE LERAAR
Rachel van Wijngaarden
De Almeerse pabostudent Odin de Jong werd begin dit jaar bekroond als ‘beste voorlezer van Almere’. Op zijn stageschool is hij als enige meester favoriet. Wie zijn favoriet is? ‘Mijn mentor omdat ik alle ruimte kreeg om zelf mijn plek te vinden in de klas.

29 Jean-Jacques Rousseau (1712-1778)
DODE PEDAGOGEN
Anne Burgers
Hoewel zijn pedagogische werk ‘Emile’ hoge ogen gooide bij tijdgenoten, legde Rousseau zijn eigen kinderen allemaal te vondeling.

30 De biotoop van Marco
INTERVIEW
Stef Verhoeven
Stef Verhoeven waagt zich maandelijks in de biotoop van de homo sapiens educationis. Deze maand: hoe de energieke verhalenverteller en docent geschiedenis Marco Baars in het verkeerde stripverhaal terecht kwam (en de weg terugvond).

32 Promotieonderzoek als kwaliteitsimpuls
ONDERZOEK
Anouke Bakx
De budgetten voor de lerarenbeurs die OCW beschikbaar stelt, worden niet uitgeput. Jammer, zegt OCW want: elke leraar moet kunnen promoveren. De kwaliteit van onderwijs wordt beter van onderzoek doen. Maar is dat wel zo? En hoe werkt dat dan?

34 EDR in de schijnwerpers
LEERPLAN
Filip Bloem
Educational design research (EDR), ofwel ontwerponderzoek, is een onderzoeksaanpak waarbij interventies in nauwe samenspraak met de praktijk worden ontwikkeld en onderzocht. Een nieuw boekproject maakt succesvolle voorbeelden van deze aanpak toegankelijk, wereldwijd.

35 Onderzoek kort
ONDERZOEK
Bea Ros, Jacob van der Wel, Peter Zunneberg
– ‘Onderzoek gaat steeds meer leven in scholen’
– Wankele basis voor passend onderwijs
– Stuurloos in de informatiestroom
– Minder motivatie begint al op de basisschool

38 Didactief Dating

39 Onderzoek Nieuw
ONDERZOEK
Dorinde Jansma, Rene Veenstra
– Schoolpleinen
– Pesten (1)
– Pesten (2)

40 Elke leraar telt op St. Eustatius
ONDERZOEK
Aafke Bouwman, Nienke Deelstra, Henk Logtenberg
Rekenen met een Nederlandse methode, terwijl je de taal beperkt beheerst. In de overzeese Nederlandse gemeente St. Eustatius werken de vier basisscholen sinds 2011 met de methode ‘Alles Telt’. Focus op vaardigheden van leraren blijkt de oplossing voor een effectieve rekenaanpak op deze meertalige scholen.

42 In China op school
BEELDSPRAK

44 De favoriete leraar van Rinda den Besten
INTERVIEW
Bea Ros
Rinda den Besten, voorzitter van de PO-raad, zat van 1979 tot 1985 op de Willem de Zwijgerschool (inmiddels Willem van Oranjeschool) in Woudenberg. In de derde klas kreeg ze les van juffrouw Nel van Dorp, die hier vanaf 1970 leerkracht en van 1996-2006 directrice was.

46 Geschiedenis les in de onderbouw?
ONDERZOEK (po)
Marjan de Groot-Reuvekamp
Hoewel jonge kinderen al een begin van historisch tijdsbesef blijken te hebben, start het geschiedenisonderwijs in Nederland op de meeste scholen pas als ze 8 of 9 zijn. Kan dat ook eerder? En wat kunnen we daarin leren van de Engelsen?

48 De leraar maakt het verschil
ONDERZOEK
Ed Smeets, Jaap Roeleveld
Volgend jaar gaat Passend Onderwijs van start. Hoe staat het nu eigenlijk met de zorgleerlingen? Met welke problemen kampen zij, hoe zijn hun prestaties en hoe verloopt hun schoolloopbaan? En kunnen resultaten uit het verleden iets zeggen over de toekomst?

50 D to Go
– Tips voor onderzoek op school
– Verkeeslezen
– Agenda
– Verzetsmuseum
– Schoolkompas
– Wereldlessen op Wikiwijs
– Ons koninkrijk in een leuke les
– Knotsprietkever
– Gek van Beelden

52 Boeken Mail & win Wonder
Bea Ros, Monique Marreveld
– Overleef de onderwijsinspectie
– De pretpark generatie
– Geschiedenisdidactiek
– Presenteren met impact
– Train je brein en benut je talenten

51 Colofon & Volgende maand
– Dossier Cito: van Arnhem tot Bahama’s
– Dolf van Veen
– Onderzoek
– Sociale media
– Colofon