Didactief — Jrg. 43 (november 2013) Nr.9

3 Allemaal voor goed onderwijs
VAN DE REDACTIE
Bea Ros
Ging bij u op school half oktober de vlag uit? Toen de mannen uit het Haagse overleghok hadden besloten dat het een onsje meer mocht zijn in het onderwijs?

6 Inbox, didactiefonline.nl, brieven, winnaar & poll
Uit de mailbox.

7 Amsterdam, Anjeliersgracht
WANDELEN MET…
Sjoerd Karsten
De aankomst van Sinterklaas per stoomboot uit Spanje is een verzinsel van een Amsterdamse onderwijzer, Jan Schenkman. Schenkman is tegen het midden van de negentiende eeuw hoofd van een school aan de Anjeliersgracht, een van de meest smerige grachten van Amsterdam…

8 Passend Onderwijs
INTERVIEW
Monique Marreveld

Interview met Dolf van Veen (geestelijk vader Zorg en Advies Teams). Hij is teleurgesteld in de overheid die nalaat inhoudelijke criteria te formuleren voor een van de grootste onderwijsoperaties van de komende jaren: ‘Wij kan mij uitleggen wat in vredesnaam Passend Onderwijs is? De inhoudelijke stip op de horizon ontbreekt!’

11 Terughoudendheid, geen onverschilligheid
RONDJE BINNENHOF
Tanja Jadnanansing
Van opgelegde didactische voorschriften verwacht ik geen heil.

12 Socrates, netwerk voor bollebozen / Boeken lenen uit een boom
PRAKTIJKNIEUWS
Peter Zunneberg

13 Rekenen met taal
INTERVIEW
Jessie van den Broek
Hoe help je taalzwakke kinderen bij realistisch rekenen? Daar deed Fleur Deuling onderzoek naar. Ze won er de OnderwijTopTalentPrijs 2013 van INOP en Didactief mee, in de categorie primair onderwijs.

14 Nieuws
D TO KNOW
Monique Marreveld
– Bulletin
– Hoera, extra onderwijstijd
– 3 vragen aan

15 Meten is weten?
COLUMN
Jo Kloprogge

16 Sociale media in de klas, kan dat wel?
SOCIALE MEDIA
Jaan van Aken
Het gebruik van Facebook, Twitter en YouTube is zeker voor tieners allang niet meer weg te denken. Ook educatief gebruik van sociale media in de klas is bezig aan een voorzichtige opmars. Hoe kun je sociale media in de les inzetten? En wat zijn daarvan de risico’s? Tevens een kijkje over de grens.

21 Dingen die je dikwijls in de school hoort
COLUMN
Frank Jongbloed

22 ‘Pedagogische intu•tie is aan het verdwijnen’
INTERVIEW
Carola Schoor
‘Die hele basale pedagogische intu•tie is uit het onderwijs aan het verdwijnen. Als je niet meer weet met welk doel je onderwijs geeft, dan ben je bezig de agenda’s van anderen uit te voeren’, zegt Gert Biesta.

24 ‘Geef ze inspraak’
DE ONDERZOEKENDE STUDENT
Anne Burgers
De Inspectie adviseert technisch lezen te geven tot en met groep 8, omdat dit goed is voor zwakke technische lezers. De vraag of de goede lezers hier baat bij hebben, beantwoordt de Inspectie niet. Niels de Ruig onderzocht dot en zijn antwoord is: nee.

25 John Holt (1923-1985′
DODE PEDAGOGEN
Anne Burgers
Kinderen falen niet ondanks, maar dankzij de inspanningen van school en docenten,vond John Holt. Hij zou uitgroeien tot pionier van het thuisonderwijs.

26 De geflipte klas, Theorie thuis bekijken, oefenen in de les
ONDERZOEK
Kristof De Witte, Maarten Cachet
Hoe cre‘er je meer ruimte voor differentiatie en samenwerking? Laat leerlingen thuis de theorie bestuderen met opgenomen videofragmenten, oftewel: ‘Flip de klas’. Onderzoek toont aan dat leerprestaties niet verbeteren, wel werken leerlingen meer samen.

30 In de biotoop van Jamila Abarkan
INTERVIEW
Stef Verhoeven
Stef Verhoeven waagt zich maandelijks in de biotoop van de homo sapiens educationis. Deze maand: hoe juf Jamila tot haar eigen verbazing een hoofddoek ging dragen en haar geluk vond op een islamitische basisschool.

32 Samenwerkend leren: droom of (bijna) realiteit?
ONDERZOEK
Jannet Doppenberg, Anouke Bakx, Perry den Brok
‘Een professionele leergemeenschap!’ Dat is wat veel scholen willen zijn. Een school waarin leraren van en met elkaar leren, met als doel het onderwijs voor leerlingen te verbeteren. Dit blijkt nog helemaal niet eenvoudig.

34 De Curriculimmonitor
LEERPLAN
Filip Bloem
Nederlandse scholen hebben relatief veel vrijheid om hun eigen curriculum in te richten. Maar er bestaat nog weinig systematische kennis over hoe ze met die ruimte omgaan. De Curriculummonitor moet daar verandering in brengen.

35 Onderzoek kort
ONDERZOEK
Mirjam van Zuidam
– ‘Meer oefentijd zorgt voor goede schrijvers’
– Waardevol onderwijs
– Al fietsend hogere punten halen
– Hitlijsten voor volwassenen
– Eiwitten leren snappen

38 Didactief Dating

39 Onderzoek Nieuw
ONDERZOEK
Oliver Tucha, Carla van Boxtel, Renate de Groot
– ADHD
– Kunsteducatie
– Slim eten?

40 Nieuw tijdens voor taal
ONDERZOEK
Jan ’t Sas, Laura Punt
Weestand tegen verandering is van alle tijden. Wat zijn de grootste valkuilen als je het taalonderwijs wilt vernieuwen? Waarom werkt het in school X wel en in school Y niet? Een analyse van twee vernieuwingstrajecten levert inzichtop.

42 Annie van Gemert bezocht de afgelopen vier jaar diverse scholen in Vlaanderen
BEELDSPRAK

44 De favoriete leraar van Rocco Hueting
INTERVIEW
Bea Ros
Rocco Hueting, zanger-gitarist van De Staat, zat in 1999-2005 op de Nijmeegse Scholengemeenschap Groenewoud. Hij kreeg in de bovenbouw vwo Engels van Johan Lummen, van 1974-2011 leraar op het NSG.

46 Cito op de Bahama’s
DOSSIER CITO DEEL 2
Ronald Buitelaar, Lodewijk van der Kroft, Bea Ros, Anja Vink
Met dank aan de Wet Openbaarheid Bestuur: ons drieluik over toetsleverancier Cito. Deze maand: hoe OCW vergat het intellectueel eigendom over de Cito organisatie goed te regelen en het Auditrapport achterhield.

50 D to Go
– Ukelele-orkest
– IDFA-fan
– Hondenkar
– Dodezeerol
– Heftig
– Kinderrechten
– Sociaal rollenspel
– Natuurkunst
– De wijde culturele wereld

52 Boeken Mail & win Wonder
Bea Ros, Monique Marreveld
– Delete
– Geen hond die ernaar kraait
– Hoogbegaafde kinderen met stoornissen
– Digitale Dementie: hoe wij ons verstand kapotmaken
– In tachtig dagen de virtuele wereld rond
– School en echtscheiding

51 Colofon & Volgende maand
– Suikerkerst
– Literaire verrasing
– Top 5
– Cito (3)
– Colofon