Didactief — Jrg. 41 (september 2011) Nr. 7

Special: SAMEN ONDERWIJS PASSEND MAKEN (Losse katern)
De Operatie Passend Onderwijs van het kabinet zit er onontkoombaar aan te komen. In deze Special aandacht voor hoe het buitenland daarbij tot voorbeeld kan zijn. En hoe sommige initiatieven van scholen en samenwerkingsverbanden al – met succes – op de toekomst vooruit blijken te lopen.
Zie voor de inhoud van deze Special onderaan onderstaande inhoudsopgave.



3 Nieuw!
VAN DE REDACTIE
Simone Barneveld
Supergemotiveerd zijn ze, de kinderen die nieuw zijn in Nederland en de eerste jaren ondergedompeld worden in de Nederlandse taal.

6 ‘Zittenblijven heeft negatief effect’
INTERVIEW (po/vo)
Luutje Niemandsverdriet
Onderzoek toont volgens de Vlaamse hoogleraar Jan Van Damme aan dat zittenblijven een negatief effect heeft op kinderen. Hij pleit daarom voor onderwijs op maat.

9 De educatieve boekhouder

COLUMN
Kloprogge

14 Groot hart
WISSELCOLUMN
Helmut Rauschenberg

16 Nieuw in Nederland
REPORTAGE
Simone Barneveld
Ze komen uit alle denkbare culturen en hebben soms nog nooit een school van binnen gezien. Eenmaal hier worden de nieuwkomers ondergedompeld in de Nederlandse taal, twintig uur per week. Ze leren eerst ŽŽn of twee jaar de taal kennen in aparte klassen of scholen. Didactief keek hoe het hun vergaat in de internationale schakelklassen. De 17-jarige, Russische Katya is een van hen: ‘Ik vind het jammer dat ik niet alles wat in mijn hoofd zit kan zeggen.’

22 In een minuut leesachterstanden opsporen
ONDERZOEK (po)
Wim van Bon
In een minuut de leesachterstanden in je groep opsporen, dat kan met de Doorstreepleestoets. Deze toets meet het technisch lezen zonder dat leerlingen hardop hoeven lezen. Zo raken de scores niet vertekend door eventuele spraakproblemen.

26 Onderwijsinspectie onder vuur
OPINIE
Pieter Appelhof, Henk Blok
Het rapport ‘De staat van het onderwijs’ van de inspectie leverde dit voorjaar felle reacties op. De meningen over het werk van de inspectie lopen sterk uiteen, zo blijkt ook uit onderstaande opinies van onderwijsspecialisten Pieter Appelhof en Henk Blok.

30 ‘Wij werken hier met mongolen’
COLUMN
Frank Jongbloed

31 Onderzoek kort / Onderzoek nieuw
ONDERZOEK
– ‘Beelden van tijdvakken werken’
– Hoe hoog is een hek
– Alle mobieltjes de klas uit!
– Computerprogramma stimuleert rekenen met relaties
– VVE
– Leescoaches

36 Mijn school: Visio Rotterdam
REPORTAGE
Susan de Boer
Visio Rotterdam is een school voor slechtziende en blinde kinderen. Zo’n 120 kinderen van 4 tot 20 jaar krijgen er les.

39 Scheidend hoogleraar Nico Verloop
INTERVIEW
Astrid van Weijenberg
‘Wij moeten leraren niet voorschrijven hoe ze het moeten doen, maar luisteren naar wat zij bedacht hebben en waarom’, zegt onderwijs hoogleraar Nico Verloop in zijn afscheidsinterview.

40 De favoriete leraar van: Ronald Giphart
INTERVIEW
Bea Ros
Van 1980 tot en met 1986 zat schrijver Ronald Giphart op het Baarnsch Lyceum. Zijn favoriete leraar was Kees van Bueren, sinds 1979 leraar Nederlands op de school. ‘Als de schoolkrant uitkwam was het muisstil in de lerarenkamer.’

43 Gratis boek!
Didactief geeft vijf keer het boek ‘Machomannetjes. 99 manieren om de straatcultuur terug te dringen uit uw school’ van Hans Kaldenbach weg. Lees de recensie van het boek en ding mee naar een gratis exemplaar.

RUBRIEKEN

10 D to Know

Maaike de Hon, Anne Burgers
– Samenwerken
– Wijkscholen lijken succesvol
– Aan de slag
– Vaarwel balpen
– Curaao zet mediacoaches in

15 Meer dan een koprol

VAKIDIOOT
Truus Groenewegen
Ze zijn er nog, de bevlogen leraren die je zelf had willen hebben. Vakleraar bewegingsonderwijs Stephan van Aalderen: ‘Om leerlingen te boeien, moet je van ze houden.’

25 Praktijknieuws
– Betrokken ouders, betere leerprestaties
– Lessen over de grens

28 Almere in de kinderschoenen
HISTORISCHE FOTO

42 Boeken
– Vossenjacht
– Minder angstig en bang
– Zorg voor kleuters
– Onze school is een verhaal
– Dirigeren van de oceaan

44 (Inter)Actief
– Early bird
– Scheepvaartmuseum
– Wist u dat?
– Opmerkelijke reis

45 Agenda

46 Colofon en Volgende maand



Special: SAMEN ONDERWIJS PASSEND MAKEN (Losse katern)
Nederland is een uitzondering. In de meeste Europese landen gaan kinderen met een handicap naar een ‘gewone’ school. Met plezier en succes. Didactief nam een kijkje in Engeland, maar ontdekte ook scholen in Middelharnis en Kootwijkerbroek die ‘gewoon’ doen: met een Big Picture-klas (vo) en een 1 onderwijs-zorgroute (po) slagen zij erin kinderen binnenboord te houden. Onderwijs passend maken, het kan wel!

3 Eerlijk zeggen
REDACTIONEEL
JosŽe van Weijhrother

4 Niwe Line Learning Academy (NLLA)
INTERNATIONAAL

Monique Marreveld
NLLA in Kent slaagt erin (zorg)leerlingen te motiveren en hun prestaties flink te verbeteren. Het geheim? Docenten kennen hun leerlingen goed en geven les op maat op leerpleinen.

6 Feiten en cijfers
FAITS DIVERS
Operatie Passend Onderwijs. Wat gaat er allemaal veranderen voor u? Didactief zet de feiten en cijfers op een rij.

8 Samen zijn we sterker
[PO] PRAKTIJK
Filip Bloem
Het kabinet wil dat samenwerkingsverbanden gaan fuseren: het aantal moet in het primair onderwijs van een paar honderd terug naar zo’n vijfenzeventig. Weer Samen Naar School Berkeldal (Zutphen) was zelf al bezig met de voorbereidingen voor een fusie. Wat komt er allemaal bij kijken?


11 ‘Harm zit hier erg op z’n plek’
DE OUDER
Astrid van de Weijenberg
“Ik hoop dat het zo blijft, ook als er straks bezuinigd wordt.”


12 Niemand over de schutting
REPORTAGE
Astrid van de Weijenberg
De Rehobothschool in Kootwijkerbroek is een van de eerste scholen die de 1-zorgroute invoert. “Je kunt meer kinderen in dezelfde tijd recht doen.”


14 Big Picture
REPORTAGE
Monique Marreveld
Middelharnis ligt behoorlijk ge•soleerd. Daarom zocht de CSG Prins Maurits een manier om zorgleerlingen zelf te begeleiden. De Big Picture-klas lijkt de oplossing. Jan Willem (15) is autistisch. Maar in de Big Picture-klas van CSG Prins Maurits functioneert hij prima. Inclusief onderwijs wordt vanzelfsprekend in Middelharnis.

16 ‘Ik heb mijn plek gevonden’
DE LEERKRACHT
Monique Marreveld
Big Picture-klas docent Willem van Haaften: “Ik ben leergierig en dat wil ik kinderen ook meegeven: doe je ogen open. Leerlingen die het moeilijk hebben, moeten verder. De wereld in.”