Didactief — Jrg. 41 (november 2011) Nr. 9

Special: LEKKER LEREN LEZEN (middenkatern tussen pagina’s 24 en 25)

3 Passie
VAN DE REDACTIE
Bea Ros
Waarom wordt iemand leraar? Caroline Wisse-Weldam, onze vakidioot van deze maand (pag.29), wist het al in groep drie, toen ze ruzie kreeg met haar juf en dacht: dit kan ik beter.

8 ‘Scholen zijn veel te timide’
INTERVIEW
Filip Bloem
De overheid zit te veel aan de knoppen, vindt Paul Frissen. ‘We zijn goed in eenheidsworsten produceren.’

9 De dood in de pot
COLUMN
Kloprogge

16 De klas van 2006
REPORTAGE
Monique Marreveld
Na vijf jaar zijn ze weer bij elkaar, de pabo’ers van toen. Hoe doen de studenten van toen het nu? Een gesprek over de eerste en tweede praktijkschok, over worstelingen met leerlingen en vooral ook over idealisme.

24 Toptalenten Sander Claassen en Froukje Polman
INTERVIEW
Dit jaar zijn er twee winnaars van de Onderwijs Top talentPrijs van Didactief en Inop. Sander Claassen won de prijs met een slim ontwerp en een onderzoek en Froukje Polman met een bijzonder lespakket.

25 Kleuterengels rukt op
Ursula Wopereis
In deze Didactief is maar liefst op twee plaatsen aandacht voor deze trend. Wel op heel verschillende manieren.

26 Het ui-model van Korthagen
ONDERZOEK
Fred Korthagen
Hoogleraar Fred Korthagen vindt leraren niet altijd even reflectief. In zijn afscheidsrede legt hij nor ŽŽn keer zijn ui-model uit.

32 ‘De tranen stonden in mijn ogen
MIJN SCHOOL
Susan de Boer
Openbare basisschool Schuilingsoord in Zuidlaren heeft een pedagogische visie gebaseerd op een combinatie van Reggio Emilia en meervoudige intelligentie.

34 Dommig volkje
COLUMN
Frank Jongbloed

35 Onderzoek kort / Onderzoek nieuw
ONDERZOEK
– Virtueel reizen tijdens aardrijkskunde
– Kleuterengels rukt op
– Leren is als voetballen
– Voor de buis hangen leidt tot lagere cijfers
– Spelen met verschillen
– Betrokken ouders
– Academisch

36 Kleuterengels rukt op
Ursula Wopereis
In deze Didactief is maar liefst op twee plaatsen aandacht voor deze trend. Wel op heel verschillende manieren.

40 Paard in de gang
INTERVIEW
Bea Ros
Leraar van het jaar, Ilse Gabri‘ls, in gesprek met haar favoriete leraar: ‘Als jij een leerling weet te pakken, doet ie alles voor je.’

RUBRIEKEN

6 Ingezonden brieven
LEZERSPOST

12 D to Know
Monique Marreveld, Jesse van den Broek
– Gemengd
– Stage wilgenknotten?
– Media(on)wijs
– In de prijzen
– Smart-to-go
– Toekomstmuziek
– EKO-kip
– Gedragsproblemen signaleren
– 3 vragen aan…

23 Praktijknieuws
– Zingend het verleden in
– Dobbelend de toekomst in



Special: LEKKER LEREN LEZEN (middenkatern tussen pagina’s 24 en 25)
Lezen is de basis van alles. Maar hoe geef je leerlingen mee dat het ook leuk is? Leer aanstaande leerkrachten bete4r voorlezen. Help Leerlingen de juiste boeken te kiezen en ruim tijd in voor stillezen. Toets strategisch.

3 Toetsgekte
OPINIE
Thoni Houtveen
Opbrengstgericht werken is sterk in zwang, Dat is goed. Scholen werken bewuster aan het bereiken van goede resultaten, zoals een goede leesvaardigheid, voor alle leerlingen.

4 Boeiend voorlezen is een vak apart
LERARENOPLEIDING
DorothŽ Cras, Henk van den Hurk
Wie het leesonderwijs wil verbeteren, moet beginnen bij de student van nu, vindt Instituut Theo Thijssen. In het curriculum is er structureel aandacht voor ingebouwd.

6 Creatief schrijven
FAITS DIVERS
Monique Marreveld, DorothŽ Cras
– Lieve juf
– (ge)Letter(d)klimaat
– Verlanglijstje
– Rolmodel
– Sociale media
– Voor dagelijks gebruik
– Bouwen

8 Plezier met echte boeken
PRAKTIJK (po)
Monique Marreveld, DorothŽ Cras
Gewoon lekker lezen op school, elke dag, op een vast moment, ieder voor zich. Op cbs De Wierde zijn leraren overtuigd van de kracht van deze aanpak: leerlingen lezen geen woordrijmen, maar echte boeken.

11 Geef juf haar vakmanschap terug
ONDERZOEK
Monique Marreveld
‘Leerkrachten zijn te afhankelijk van methodes in het leesonderwijs. Maar het kan anders. Ik pleit voor herstel van vakmanschap.’

12 Durf te leiden
SPECIAAL ONDERWIJS
Saskia Brokamp
Bij het invoeren van een vernieuwing is een schoolleider die sturing geeft, faciliteert en ondersteunt, onontbeerlijk. Wat doe je dan als die vertrekt, net wanneer je wilt beginnen als team?

14 Praten over boeken
PRAKTIJKVERHAAL
Anna Maria Murtas, Jeanette Bergsma
Door met leerlingen over boeken te praten, krijgen ze meer zin in lezen. Twee leerkrachten delen het geheim van hun succesvolle boekenbabbels met Didactief.

16 Lezen wordt weer leuk
PROJECT
Jessie van den Broek
Het LIST-project is ontworpen om het leesniveau van kinderen te verhogen en hen meer te laten lezen. Het geheim? Ervoor zorgen dat ze er weer plezier in krijgen.


29 ‘Ik ben vooral dol op vmbo’ers’
VAKIDIOOT
Peter Zunneberg
Ze zijn er nog, de bevlogen leraren die je zelf had willen hebben. Deze maand lerares Nederlands Caroline Wisse-Weldam. ‘Vmbo-leerlingen willen best lezen.

30 Roosterwijziging
HISTORISCHE FOTO

42 Boeken
‘Erebos’, ‘Help, ik word beoordeeld’, ‘Onbeperkt ontspannen voor jongeren’, ‘Het Gym’, ‘De transformatie van het schoolgebouw’, ‘Taalontwikkeling op school’

44 Actief
– Sint Nicolaas
– Filmquiz
– Zwemmen in school?!
– Polderen
– Pimp my klaslokaal

45 Agenda

46 Colofon en Volgende maand