Didactief — Jrg. 41 (maart 2011) Nr. 3

3 Noodscenario
VAN DE REDACTIE / OPINIE
Monique Marreveld
Het beeld dat Mathieu Weggeman schetst in het openingsverhaal van deze Didaktief is schokkend. Hij vertelt hoe hij zich stoorde aan zijn studenten die zo’n onge•nteresseerde indruk maakten tijdens college. Dat is herkenbaar, toch?

4 Veertig jaar onderwijs in beeld: De winter van Deetman
REPORTAGE
Monique Marreveld
Het HOS-debacle (Herziening Onderwijs Salarisstructuur)

6 De netwerkgeneratie

INTERVIEW (po/vo)
Paul van der Bijl
Jonge leraren beschikken over vaardigheden die oudere collega’s vaak niet in huis hebben: multitasken, strategisch handelen, werken met beeld. Dat kan een waardevolle bijdrage leveren aan het onderwijs, stelt hoogleraar Mathieu Weggeman (57). ‘Laat die netwerkgeneratie een stem krijgen in de besluitvorming.’

13 ‘Vakidioot’ Teunis Bloothoofd is weinig op school
DE ‘VAKIDIOOT’ / INTERVIEW (vo)
Astrid van de Weijenberg
Ze zijn er nog, de authentieke vakidioten. Leraren die je, vanwege hun bevlogen aanpak, zelf had willen hebben. Teunis Bloothoofd is altijd op zoek naar afwisselende en activerende werkvormen. ‘Als je de stof beheerst, kun je ermee spelen.

18 Curieus..
CARTOON
Berend Vonk


18 Blijven zitten; waar is dat eigenlijk goed voor?
WISSELSTROOK
Yente den Rooijen

19 Peuters naar de 0-groep?
OPINIE
Astrid van de Weijenberg
De onderwijsraad adviseerde het. Rotterdam gaat het als eerste uitvoeren; vanaf 2,5 jaar naar school. Volgend schooljaar bouwt Rotterdam dertig voorscholen om tot een 0-groep in de basisschool. Goed idee?

20 Laat leerling praten / ‘Wij docenten luisteren niet goed’
INTERVIEW (vo)
Astrid van de Weijenberg
Wilt u beter kunnen praten met uw leerlingen? Oefen u dan in Socratische gesprekken. Luister eens naar je leerlingen. Leraren die zo’n training gevolgd hebben, nemen vaker pauzes tijdens het spreken en geven leerlingen meer de ruimte.

21 Op achterstand getoetst?
COLUMN
Kloprogge

22 Kleuters creatief
ONDERZOEK (po)
Lieke IJzermans, Anouke Bakx
Leerlingen in groep 1/2 maken in het beeldend onderwijs vaak allemaal dezelfde ‘werkjes’. Maar geef je ze de vrije hand, dan gaat hun beeldend vermogen met sprongen vooruit. ‘Werkjes’ ontnemen kleuters creatief proces.

24 Fotoreportage jubileumfeest Didaktief. Was u erbij?
REPORTAGE

26 Co-teaching helpt zorgleerlingen
OPINIE (po)
Wim Adam, Bert Groeneweg
Het onderwijs voor leerlingen met een speciale zorgbehoefte moet 300 miljoen bezuinigen. Hoe kun je deze kinderen passend onderwijzen op een reguliere school? De oplossing: zet twee leraren voor de klas, aldus Wim Adam en Bert Groeneweg.

27 Massaal protest
Linda Welther

28 Ambulant begeleiders in zwaar weer.
ONDERZOEK
Linda Welther
Scholen hechten wŽl waarde aan ambulant begeleider. Profilering gewenst.

29 Linkshandigen en fijne motoriek
BRANDENDE VRAGEN
Peter Zunneberg

31 Leerling met beperking
LEZERSREACTIES / INGEZONDEN BRIEVEN
J.P. Kwestro (oud-leraar basisonderwijs)

31 Roll, baby, roll

COLUMN
Miek van Dam


33 Onderzoek kort / Nieuw onderzoek
ONDERZOEK
– Van lezen word je slimmer
– Emoties uit je in je moedertaal
– Buitenland: Red de jonge docent
– Voorbereiding op het hbo baat niet
– Leraar in een half jaar?
– Inzicht in breuken ontbreekt
– Stillezen kan dyslectici helpen
– Pesten 1
– Pesten 2
– Oproep

38 Zorg voor elkaar / Van leerling tot leermeester
DOORSNEDE / REPORTAGE (vo)
Jacqueline Kuijpers
Laat leerlingen iets doen wat betekenis voor hen heeft. Dat is de gedachte achter het project ‘Van leerling tot leermeester’ op het Newmancollege in Breda. Het varieert van EHBO geven tot huiswerkbegeleiding aan brugklasssers.

41 Leraar is al 25 jaar aardig
INTERVIEW
Simone Barneveld
Bied leerlingen structuur, maar vooral ook een warm klasklimaat. Dat bevordert hun leerprestaties. Leraren blijken dat al decennialang even goed te doen.

RUBRIEKEN

14 Nieuws

30 Praktijknieuws
– Een jaarlijkse APK voor leraren
– In de ban van de musical

42 Boeken
– ‘Bestuur en regelgeving’ uit de serie ‘Wat is goed onderwijs’
– Mondriaans droom
– Liefde en weerzin
– Schoolprofiel
– Iedereen is anders
– Opvoeden
– Integraal kindcentrum
– Bollebozen
– Opbrengstgericht

44 (Inter)Actief
– Leskoffer Pluk
– Mentor over de vloer
– De macht van de media

46 Agenda en Colofon