Didactief — Jrg. 40 (maart 2010) Nr. 3

3 Rotte appels
VAN DE REDACTIE
Simone Barneveld

4 Als lezen mislukt
INTERVIEW (po)
Bea Ros
Soms gaat er is mis in het brein waardoor leerlingen achterblijven met lezen. De Leidse hoogleraar Paul van den Broek onderzoekt wat er dan in de hersenen gebeurt. En dat vertaalt hij – samen met leerkrachten – naar interventies in de klas.

9 De lerende leraar: ik wil alles weten
INTERVIEW (po)
Iris Dijkstra
2010 is het jaar van ‘de lerende leraar’. Didaktief portretteert leraren die serieus werk maken van hun professionalisering. Bob Barkey doet de master pedagogiek: ‘Vanaf dag ŽŽn zat ik op het puntje van mijn stoel.’

10 Technodome
DOORSNEDE (vo)
Peter Zunneberg
In de fabriekshal beneden wordt het ruwe werk gedaan. Boven zijn lijn leerlingen aan het ontwerpen en tekenen. Het Technodome in Venlo heeft zich bij de inrichting duidelijk laten inspireren door het bedrijfsleven. Vmbo en mbo geven zo het techniekonderwijs een nieuwe impuls.

16 ‘Jongens zijn we – maar aardige jongens’
CARTOON
Berend Vonk

16 Irrelevant
Nieuw: WISSELSTROOK / OPINIE
Theo Wubbels

17 Asociaal of betrokken?
OPINIE
Martijn Lampert
Jongens waren we – maar aardige jongens. Deze beroemde openingszin van Titaantjes van Nescio is het thema van de boekenweek. Waren jongeren in de tijd van Nescio nog aardig, de huidige generatie wordt steeds asocialer, meent onderzoeksbureau Motivaction. Waar of niet?

1
8 Boekenweek: Docenten tippen
INTERVIEW (vo)
Bea Ros
‘Titaantjes – opgroeien in Letteren’ luidt het thema van de 75e Boekenweek. Je zou het ook ‘groeien in de letteren’ kunnen noemen. Ter inspiratie vroegen we docenten Nederlands en literatuur naar hun eigen lievelingsboek als middelbare scholier en naar een boek dat ze jongeren van harte kunnen aanbevelen.

20 Preview Boekenweek
LEZEN (vo)
Abdelkader Benali
Nu in Didaktief: een exclusieve voorpublicatie van het verhaal ‘Beste Appie’ van Abdelkader Benali. Dit verschijnt binnenkort in de bundel Titaantjes waren we te ere van het 75-jarig bestaan van de Boekenweek.

22 Geef jeugd idealen / Opvoeden is meer dan mores leren
OPINIE (po/vo)
Stijn Sieckelinck
Wat moeten we aan met de ‘grenzeloze generatie’? Leg jongeren niet alleen grenzen en beperkingen op, betoogt Stijn Sieckelinck. We moeten hun juist idealen en perspectieven bieden, vindt hij. Wat op dat gebied zijn ze schromelijk verwaarloosd.

24 Fotoserie: Klaasjan en Martijn

REPORTAGE (vo)
Bea Ros
Klaasjan Dijks (32, links) en Martijn Meerkerk (25), docenten lichamelijke opvoeding op het Wartburg college (locatie Guido de Brs), school voor christelijk voortgezet onderwijs op reformatorische grondslag in Rotterdam.

26 No-Bell Prize School

REPORTAGE (vo)
Monique Marreveld
De scholen in High Tech Village, San Diego, kennen geen vastomlijnd curriculum. Docenten bepalen met elkaar wat onmisbaar kennis is. Toetsing is een publiek gebeuren. Docenten werken er graag, want ‘hier werken we keihard, maar we redden we het zonder burn out.’

29
Onderzoek kort
ONDERZOEK
– Interview: Zet hersens aan het werk met ict
– Tweelingen kunnen best bij elkaar
– Buitenland: Chinese leerlingen gebukt onder stress
– Trucje technisch lezen faalt
– Brede opleiding spreekt vmbo’ers aan
– Animaties met meerwaarde
– Schoolleider leeft teveel bij de dag

33 Nieuw onderzoek
ONDERZOEK
– Brede scholen
– Nieuwe ronde Onderwijs Bewijs
– Leesproblemen
– Btavakdidactiek

34 Koester kleine scholen
OPINIE (po)
Pieter Appelhof
Kleine scholen zijn weliswaar duur, maar met hun kwaliteit is overwegend niets mis, blijkt uit een internationale inventarisatie. Pieter Appelhof pleit ervoor om de kleine school op het platteland in te zetten als dienstencentrum voor het gehele dorp.

35 Op de vrouwenschool
COLUMN
Kloprogge

36 Pesten / Een evidence based antipestprogramma
ONDERZOEK (po)
Astrid van de Weijenberg
Wie pest wie, wie verdedigt wie en wie moedigt de pestkoppen aan? Socioloog RenŽ Veenstra brengt de netwerken rond pesters in kaart en ontwikkelde ze een evidence based antipestprogramma. Hij won er een Europese prijs mee.

38 Ooit een klap gekregen?
REPORTAGE (po/vo)
Natalia Boet
Van een grote mond tot dreigementen met een wapen. Onderwijs en onderwijsondersteunend personeel wordt in toenemende mate geconfronteerd met agressie. Met de juiste strategie‘n kun je jezelf weerbaar maken.

39 K..computer
COLUMN
Miek van Dam

41 Streven naar geluk
INTERVIEW (po)
Monique Marreveld
‘Ik run een bedrijf met 35 man personeel en een omzet van anderhalf miljoen. Manager van een melkfabriek? Ja, dat zou ik ook kunnen.’ Mirjam Heijster is directeur van obs De Kleine Reus in Amsterdam Centrum en trots op haar beroep.

RUBRIEKEN

8 Praktijknieuws
– The Brain levert experts
– Broodjes smeren

12 Nieuws
– Weinig profijt subsidie binnenklimaat
– Informatie ouderbijdrage onvoldoende
– Reuring in het mbo
– Buitenland: ‘Teach for America’. Volharding maakt de leraar
– Driekwart jongeren volgt het nieuws
– Bang voor de middenschool
– Competentiegericht leren uitgesteld
– Minder drop-outs
– Taal en rekenen
– Blowen en drinken
– Hulp
– Geen huiswerk
– Te weinig geld voor huisvesting

42 Boeken
– De WIFI-generatie
– Bewezen beleid – Onderzoek ter discussie.
– Soldaten huilen niet – Scheuren in het paradijs
– Speelnatuur in de stad
– Professionalisering
– Passend onderwijs
– Pubers van nu!
– Denk!
– The schools of Herman Hertzberger. Schoolgebouwen
– Opbrengstgericht werken doe je zo!

44 (Inter)Actief
Frans en Duits
In English, please!
Anne Frank en Goebbels
Global School
– IDeals
– Factorium
– Introdans
– Leerspellen
– Nothing about us
– Gouden Apenstaart

46 Agenda en colofon