Didactief — Jrg. 38 (juni 2008) Nr. 6

Special: LEZEN IN HET VMBO
– in binnenkatern tussen pag. 22 en 23

4 Paul Jungbluth pleit voor nieuwe Katholieke Actie
INTERVIEW
Monique Marreveld

Limburg telt grote gebieden met autochtone achterstandsgroepen, die bovendien dialect spreken. De voormalige Nijmeegse onderzoeker Paul Jungbluth maakt zich sterk voor hun kinderen. ‘Geef meer uren les, stimuleer en honoreer leerlingen, deel complimentjes uit en vier hun successen.’

7 Kloprogge
COLUMN

9 Leraar met passie
INTERVIEW
Simone Barneveld

10 Gekleurd profijt
ONDERZOEK
Lyset Rekers-Mombarg, Truus Harms
Het verschil tussen schoolexamen- en eindexamencijfers is bij allochtone leerlingen nog groter dan bij autochtone. Het lijkt erop dat docenten de vaak ijverige allochtone leerling overwaarderen.

12 Een goed bestuurder is met zijn school begaan
ONDERZOEK
Adrie Claassen

18 CARTOON
Niels Bongers

18 Meervoudige moord
REDACTIONEEL
Monique Marreveld

19 Is lezen leuk?
OPINIE

20 Doorsnede: basisschool De Lipper, Enschede
PRAKTIJK
Susan de Boer

—————————————————————
Special: LEZEN IN HET VMBO
Wie krijgt vmbo-leerlingen nog aan het lezen? Stichting Lezen en de CED-Groep schreven eind vorig jaar een prijsvraag uit voor ‘vmbo-docenten die leesbarrires kunnen slechten’. De negen prijswinnaars delen hun geheimen met de lezers van Didaktief. Gemene deler is een grote inzet, hoge verwachtingen en liefde voor het boek. Onderwijs is het waard en heeft het nodig, schrijft Frans Willem Korsten, hoogleraar literatuur en samenleving, in een mooi essay. Lezen centraal, kortom, in 24 pagina’s theorie en praktijk.

2 Dichten over je stervende moeder
4 Creatief met Bomans
8 Rappen over je boek
8 Op de hurken voor kleuters
10 Enthousiaste jonge jury
13 Kernen van weerstand en activiteit

—————————————————————

23 Onderzoek kort
– ‘Meer regie nodig op onderzoek’
– Kleine gerechtjes koken
– Stagecontacten kunnen beter
– Feitjes leren met games
– Vmbo’er blijft te dik
– Kijken, kijken, leren
– Assessments worden steeds beter

27 Nieuw onderzoek

28 De deugd van tegenwoordig
ONDERZOEK
Bea Ros

30 Een jaar school, wat koop je daarvoor?
ONDERZOEK
Luutje Niemantsverdriet
Wat is nu eigenlijk het effect van een jaar onderwijs? Vergelijk de prestaties van leerlingen in twee opeenvolgende jaargroepen en je weet het. Gewapend met deze kennis kun je gerichter bepalen waar het onderwijsgeld naartoe gaat, stelt gedragswetenschapper Hans Luyten.

31 We zijn rijk!
COLUMN
Miek van Dam

33 Lezersreacties op ‘Barbertje moet hangen’
OPINIE
‘Barbertje moet hangen’. Onder deze titel stelde Kees de Glopper in het meinummer dat de klachten over het dalende onderwijsniveau niet worden gestaafd door betrouwbaar onderwijsonderzoek. Het Cito en Jeroen Dijsselbloem reageren.

36 Reactie: Lezen met LISBO Žn ZLKLS
OPINIE

RUBRIEKEN

8 Praktijknieuws

14 Nieuws

37 Actief

38 Jeugdboeken

39 Gelezen

40 Gebladerd & Gesurft

42 Agenda