Didactief — Jrg. 36 (november 2006) Nr. 9

Special: INTERACTIEF TAALONDERWIJS
– in binnenkatern tussen pag. 20 en 21

4 ‘Geef ons een wijs mens als minister’
VERKIEZINGEN
Bea Ros, Simone Barneveld
Wat moet een volgend kabinet voor het onderwijs doen? Natuurlijk staat ‘meer geld’ op het wensenlijstje van de personen die we bevroegen. Maar de salarisverhoging die alle partijen in het verkiezingsprogramma hebben staan, daar is het hun niet om te doen. Wel om gerichte investeringen in de kwaliteit van leraren en voor- en vroegschoolse educatie.

7 Kloprogge
COLUMN
Lerarentekort.

8 Groep 3 profileert het meest van extra handen
ONDERZOEK
Simone Doolaard

14 CARTOON

14 Effect

REDACTIONEEL

15 Wensen?

OPINIE

16 Temidden van de weilanden
JUBILEUMVERHAAL
Thomas Verbogt
Didaktief bestaat 35 jaar. Daarom trakteren we een jaar lang op exclusieve verhalen van schrijvers die met ŽŽn been in het onderwijs staan. Deze maand deel 8, een verhaal van Thomas Verbogt: Temidden van de weilanden.

—————————————————————
Special : INTERACTIEF TAALONDERWIJS

– in binnenkatern tussen pag. 20 en 21
Op ’t Spick in Beesel is een dagelijks taaluurtje voor de kleuters ingesteld. Met een prentenboek als leidraad worden verschillende activiteiten aangeboden. De Coppele in Oisterwijk gebruikt een vorm van ge•ntegreerd taal – en zaakvakonderwijs in groep 5. Kinderen gaan met webquests op onderzoek uit om zelf antwoorden te vinden op hun vragen over de middeleeuwen. Twee voorbeelden van interactief taalonderwijs. In deze special meer over het succes van deze vorm van taaldidactiek.

—————————————————————

21 Onderzoek kort
– Praktijkscholen, leer van elkaar
– Vriendschap kent geen scheidslijnen
– Modelleren moet je leren
– Meer burgerschapsvorming gewenst
– ‘Ja, maar welke normen en waarden?’
– Meten en toch niet weten
– Zicht op metacognitieve vaardigheden

25 Nieuw onderzoek

26 Doorsnede: Basisschool Prinses Juliana, Brussel
PRAKTIJK
Carola Schoor

28 Evaluatie Masterplan Dyslexie
ONDERZOEK
Marianne Boogaard, Guuske Ledoux
Kinderen met leesproblemen hebben baat bij het Masterplan Dyslexie. Alleen de leraar moet zich nog verder professionaliseren om deskundig te worden op het gebied van dyslexie.

30 Opvoeden
COLUMN
Miek van Dam

31 Mbo’er op pabo worstelt met theorie
ONDERZOEK
Kees van Bergen, Peter Krooneman
Veel onderwijsassistenten op de pabo hebben moeite met de theorie van de studie. Extra lesstof op het mbo en een scherpere selectie op de pabo kunnen hun niveau verhogen.

RUBRIEKEN

10 Nieuws

19 Praktijknieuws

33 Actief

34 Jeugdboeken

35 Gelezen

36 Gebladerd & Gesurft

38 Agenda