Didactief — Jrg. 35 (mei 2005) Nr. 5

Discussie: Het nieuwe leren en de wetenschap
– in binnenkatern tussen pag. 21 en 30


4 Een gedeelde hartstocht
INTERVIEW
Simone Barneveld
Kennis cre‘ren doe je samen. Liefst in een kennisgemeenschap waar docenten, onderzoekers en intermediairs bij elkaar komen om de onderwijspraktijk te verbeteren. De deelnemers zijn erg enthousiast. Deze samenwerkingsverbanden schieten dan ook als paddestoelen uit de grond.

8 Omgaan met lastpakken
INTERVIEW
Linda Welther
Lastig gedrag van leerlingen moeten we niet alleen wijten aan hun ‘moeilijke’ achtergrond, bepleit lector Kees van der Wolf. De manier waarop een leraar zich opstelt in de klas, speelt een aanzienlijke rol bij het voork—men van gedragsproblemen.

10 Kloprogge
COLUMN
Padumbo’s

11 Schipperskind ligt v——r
PRAKTIJK
Madeleine Hulsen

16 CARTOON

16 Winning team
REDACTIONEEL

17 Leerplicht tot 23?
OPINIE

18 Doorsnede Paulusschool, Amsterdam
PRAKTIJK
Margreet van Beem
Een keuze maken uit zeventig Amsterdamse middelbare scholen is een fikse klus voor leerlingen van groep 8. De Paulusschool, een zwarte basisschool in Bos en Lommer, pakt de schoolkeuzevoorlichting daarom doortastend aan.


—————————————————————
Discussie : Het nieuwe leren en de wetenschap
binnenkatern tussen pag. 21 en 30
Het enthousiasme over het ‘nieuwe leren’ is gebaseerd op een ideologie en niet op feiten, fulmineert hoogleraar Greetje van der Werf: ‘Er is geen bewijs dat het werkt.’ Haar collegawetenschappers Fred Korthagen en Ton Jšrg vinden dat het nieuwe leren wŽl onderbouwd kan worden.

21 Het nieuwe leren is ineffici‘nt en ineffectief
24 Leren door het aan anderen uit te leggen
26 Met ‘flow’ leer je sneller
28 Zeven weken natuurlijk leren

30 Lezersreactie : Dwaas Iederwijs
—————————————————————

31 Onderzoek kort
– Schoolweigeren en dan?
– Wie is er bang voor de GR?
– Noren lopen voorop met competenties
– Slecht zicht hindert lezer niet
– Opdracht aan allen
– Allochtone meisjes gaan het maken
– Halfslachtige decentralisatie

35 Nieuw onderzoek

36 Weten waar je goede ict-toepassingen haalt
ONDERZOEK
Susan de Boer

38 Fitte vutter is aanwinst voor collega’s
ONDERZOEK
Edith van Eck
Leerkrachten met prepensioen doen het goed als begeleider van startende collega’s in het basisonderwijs. De starters voelen zich gesteund, de fpu’ers zelf zijn blij dat hun ervaring wordt benut.

RUBRIEKEN

7 Praktijknieuws

12 Nieuws

41 Actief

42 Jeugdboeken

43 Gelezen

44 Gebladerd

46 Agenda