06 Een zachte landing in het VO
Miriam Jans
De overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs is voor een groot aantal leerlingen behoorlijk ingrijpend. De Nieuwe Leraar nam een kijkje in Arnhem bij twee ‘anders-dan-anders’ initiatieven in het VO die zorgen voor een zachte landing.
10 Onderwijs en cijfertjes
Floortje Dekkers
In het onderwijs lijkt de gerichte aandacht voor leerlingen soms onder te sneeuwen door een te eenzijdige focus op toetsen en cijfers. Het denken in rendement piekt als de overstap van PO naar VO voor de deur staat. Zijn we toets- en meetgek aan het worden?
16 De praktijkklas is een schot in de roos
Miriam Jans
20 ”De Rode School in Beijing”
Joke van der Wijk
24 Scandinavië: onderwijs voor de ontwikkeling van kinderen
Inge van de Goor & Ronald Heidanus
28 Casus Passend Onderwijs: het Tiener College, pionier in 10-14 onderwijs
Carla Desain
Het Tiener College in Gorinchem-Oost kent een vierjarige programmalijn waarin leerlingen van 10 tot 14 jaar van alle niveaus bij elkaar zitten. Iedere leerling heeft een persoonlijk leerplan met doelen, afgestemd op eigen ambities en eigen klas op een vervolgschool.
30 Bouwen aan een brug, terwijl je oversteekt
Floortje Dekkers
Google op ‘gepersonaliseerd leren’ en je leest dat ‘de groep’ als organiserend principe overboord moet. Er is veel geschreven over wat gepersonaliseerd leren niet is. Maar hoe pak je het wél aan?
En verder…
03 Editorial
09 Column Daisy Mertens
19 Column Wouter Siebers
23 Opinie Jacques Jacobs
26 Taal
27 Rekenen
36 Ervaring met de eindtoets
38 Co-creatie in de praktijk
41 Column Joke Lorist-Klappe
42 Boeken
44 Gepersonaliseerd leren
46 Tech & Tools