De Nieuwe Leraar — Jrg. 4 (mei 2018) nr. 2

Thema: Geef kinderen een stem

06 MR junior: ”Kinderen kijken anders naar de school”
Carla Desain
Leerlingen die meepraten over de regels en de gang van zaken op school? Op basisschool Aan Boord in Dronten is dat heel gewoon en helemaal ingebed in de organisatie van de school. Alleen de zo gewenste grote buitentrampoline kwam er niet – uit angst voor vernieling door hangjongeren.

10 Allebei ‘anders’: hoogbegaafdheid ontmoet visueel beperkt
Klaske Delhij
Bij het Mastbos in Breda staat een school voor blinde en slechtziende kinderen met een verstandelijke beperking. Prachtig gelegen, maar je komt er geen andere kinderen tegen om mee te spelen. Rijan van Geene startte een project om andere kinderen uit te nodigen op hun school.

12 Geef kinderen een stem: ‘Volwassenen denken vaak zo dicht”
Floortje Dekkers
Kinderen zelf laten onderzoeken, ontdekken, overleggen en beslissen. En dan niet alleen over de kleuren van hun vouwblaadjes of het onderwerp van hun spreekbeurt, maar over echte zaken. Dat vraagt van leerkrachten dat ze oprecht vertrouwen hebben in hun leerlingen en écht willen luisteren wat ze te zeggen hebben.

18 Schoolschrijver Maren Stoffels is een geboren verteller
Marianne Rozendaal

22 Vragen, vragen, vragen: filosoferen maakt kinderen wijzer
Marusja Aangeenbrug
Wat is de zin van het leven? Is 2 + 3 echt 5? Waarom heet een boom eigenlijk ‘boom’? Tijdens filosofielessen op de basisschool kunnen kinderen echt álle vragen stellen. Als docent moet je vervolgens geen antwoord willen geven. Laat ze hun eigen mening maar vormen.

25 De blik van Meral Polat (Met in De Luizenmoeder) op onderwijs
Floortje Dekkers

En verder…

03 Editorial

09 Column Daisy Mertens

17 Column Wouter Siebers

20 Interview Anneke Blok, cito

21 Rekenen

26 Gepersonaliseerd leren

28 Column Joke Lorist-Klappe

29 Boeken

30 Tech & tools