COS — Jrg. 38 (september 2020) nr. 1

02 Evaluatie app Puppet Pals

03 Hololens 2 biedt veel meer mogelijkheden voor het onderwijs’
Het nabootsen van de werking van een vulkaan of het opensnijden van een hart wordt veel duidelijker met een HoloLens. Het Vechtdal College in Hardenberg gebruikt de speciale bril onder meer bij biologie, aardrijkskunde en techniek. Kartrekker is docent Ewout Warringa. Hij had direct interesse in de toepassingen van de HoloLens toen de eerste variant in 2016 op de markt kwam en overtuigde de schooldirecteur om twee brillen aan te schaffen voor het vak Bouwen, Wonen en Interieur.

04 Lesidee VO: movies that matter
‘De kunstvorm film is een buitengewoon sterk medium. Daar waar het in woord en geschrift soms niet lukt mensen echt te raken, kan cinema wél door onverschilligheid of cynisme heen breken. Juist dít vermogen maakt film het middel bij uitstek om mensen te betrekken bij de strijd voor mensenrechten en een duurzame samenleving.’

05 Lees je digiwijs: boeken over gameverslaving, social media en nepnieuws

06 Collectief opladen, opbergen en beheren van laptops, chromebooks en tablets
Het collectieve gebruik van IT devices in de klas is bijna niet te doen zonder gebruik te maken van speciaal ontwikkelde oplaadkarren, lockers of kasten. Pas als het totale beheer goed is ingericht zal de situatie werkbaar zijn. Leba Innovation en Leba Benelux zetten zich al jaren in om scholen te helpen om dit beheer zo goed mogelijk te doen. Mede door praktijk-input van de scholen, zijn we steeds beter in staat om te innoveren en komen we gezamenlijk tot het best inzetbare product.

07 Serious game HackShield leidt kinderen op tot cyber agents

08 Anna van Duijvenvoorde ontvangt Heineken Young Scientists Award 2020 in het domein Social Sciences
‘Haar onderzoek kan helpen te begrijpen wat de impact van online onderwijs is’

09 Schrijver in beeld: Bekende kinderboekenschrijvers in de klas via het digibord

10 Contact & colofon