COS — Jrg. 37 (maart 2020) nr. 6

02 Bits & Bytes
Tech tips

03 Juf Mandy test app Color Quest AR
Mandy de Bruijn

04 Zelf aan de slag op nieuw platform voor VR en AR

05 SpaceBuzz lanceert 15.000 kinderen de ruimte in

06 Lesidee VO – Safer internet
Misschien heb je al je camera afgeplakt op je tablet of laptop en open je nooit verdachte mailtjes, maar werk je echt veilig met en op internet? In dit Lesidee geeft docent Henk Botter lestips over het veilig(er) gebruik van internet.

07 Me: A Kid’s Diary
Met Me: A Kid’s Diary vertellen kinderen hun eigen verhaal in een digitaal dagboek. Ze kunnen vragen over zichzelf beantwoorden, fotootjes maken en illustreren, tekenen en hun creativiteit helemaal de vrije loop laten.

08 Aanpak Privacy en Informatiebeveiliging moet beter
Sinds de inwerkingtreding van de AVG-wetgeving is de bewustwording met betrekking tot (online) privacy en goede beveiliging van informatie toegenomen volgens een recente peiling van softwareontwikkelaar Smile tijdens IPON 2020. Het overgrote deel van de onderwijsinstellingen (65%) vindt dat zij hun IBP-beleid op orde hebben. Een kleiner deel vindt van niet (17%), of vindt dat hier nog ruimte is voor verbetering (18%). Ondanks deze optimistische cijfers stelt Smile dat onderwijsinstellingen kritisch moeten blijven en dat er nog altijd flinke stappen zijn te maken.

09 Stichting Scala digitaliseert onderwijs met Ratho : ‘ICT stimuleert de ontwikkeling van kinderen’
ICT biedt het onderwijs veel kansen. Bijvoorbeeld om leerlingen op maat te ondersteunen, resultaten beter te monitoren en de administratie te vereenvoudigen. ‘Maar dan moet die ICT het wel altijd doen’, zegt Marco van Thiel, interim ICT- en informatiemanager bij Stichting Scala. Het schoolbestuur schakelde voor ‘ontzorging’ op het gebied van ICT de hulp in van partner Ratho.

10 Basisschoolkinderen hebben baat bij leren met een sociale robot
Hardop uitleggen wat je leert aan jezelf of aan een ander leidt tot een beter begrip van het onderwerp, zo blijkt uit onderzoek. Maar in situaties waarin je zelfstandig aan het werk bent, is het niet heel intuïtief om iets uit te leggen. Onderzoekers aan de Universiteit Twente ontdekten dat basisschoolkinderen beter kunnen uitleggen wat ze aan het bestuderen zijn door te leren sámen met een robot. Frances Wijnen, één van de betrokken ELAN-onderzoekers: ‘Uit onze studie mogen we concluderen dat sociale robots potentie hebben om het leren van kinderen op nieuwe en positieve manieren te ondersteunen.’

11 Contact en colofon