COS — Jrg. 37 (juni 2020) nr. 9

02 Video: 1 minuut in het museum
Het Louvre in Parijs heeft cartoons van 1 minuut voor kinderen gelanceerd waarin steeds verschillende schilderijen worden uitgelegd.

03 Evaluatie app Avokiddo Emotions

04 De internet school app
De Internet School heeft een app voor online onderwijs en begeleiding gelanceerd. Via de app kunnen leerlingen eenvoudig contact leggen met leraren en andere experts, die ondersteuning bieden bij specifieke leer- en begeleidingsvragen. De app is sinds 14 mei beschikbaar.

05 Leren en bewegen tegelijk met Springlab Beweegvloer
Digitaal onderwijs is niet meer weg te denken uit het onderwijs. Echter, langdurig zitten achter een scherm is ongezond terwijl méér bewegen juist kan leiden tot betere hersenactiviteit en leerprestaties. Daarom introduceert de Nederlandse start-up Springlab de Springlab Beweegvloer om fysieke inactiviteit in het onderwijs tegen te gaan. Op deze vloer bewegen en leren de basisschoolleerlingen tegelijkertijd.

06 Grenzeloos leren met Acer for education
We leven in een tijd waarin technologie en innovatie in het onderwijs relevanter zijn dan ooit tevoren. Niet alleen op afstand, ook in de klas is de digitale transformatie nog belangrijker geworden. De kern van educatie is leerlingen te helpen om onafhankelijke en creatieve denkers te worden door hen de mogelijkheden te bieden die nodig zijn om op dit pad te slagen. Met ruim 40 jaar ervaring in het ontwikkelen van eenvoudig te gebruiken apparatuur en een brede line-up aan producten, biedt Acer alles om tegemoet te komen aan de eisen van moderne leeromgevingen.

07 Video Pippi Langkous 75 jaar

08 Technologie belangrijkste factor voor leren op afstand in tijden van crisis
Op 13 maart 2020 moesten miljoenen leerlingen en studenten in Nederland en België plotseling overstappen naar virtueel onderwijs vanuit huis. COVID-19 en de lockdown dwongen de scholen en universiteiten om een noodonderwijsplan te implementeren. Deze tijd bewijst dat de onderwijssector zijn investeringen in digitale technologieën en virtueel onderwijs als een hefboom kan gebruiken.

09 How to – iOS 13.5 tips & trucs
In de laatste week van mei kon je op je iPad en iPhone iOS versie 13.5 installeren. Sinds 2019 was versie 13 al in gebruik en in de laatste versie zijn in verband met de coronacrisis enkele opties toegevoegd. In deze How to bekijkt docent Henk Botter verschillende mogelijkheden van het nieuwste besturingssysteem.

10 Facta winnaar Blue Tulip Awards categorie education
Videobased leerplatform Faqta heeft in de categorie Education de Blue Tulip Award gewonnen. Anouk Binkhuysen, medeoprichter Faqta, vertelt: ‘Volgens de jury hebben we deze prestigieuze prijs gewonnen omdat we het Nederlands basisonderwijs op verschillende niveaus innoveren. We faciliteren gepersonaliseerd onderwijs en we verbeteren het leren van de kinderen door gebruik te maken van innovatieve didactiek. Door leerlingen veel zelfstandigheid te geven en ze actief te betrekken bij de onderwerpen leggen we het fundament waarmee we ze klaarstomen voor de toekomst. Met Faqta als middagprogramma voor het basisonderwijs ga je veel effectiever en efficiënter om met de capaciteit van leerkrachten. Persoonlijk denk ik dat met de inzet van Faqta, zelfs een deel van het lerarentekort kan worden opgelost.’

11 Film in de klas
Film In de Klas, het gezamenlijk initiatief van het Nederlands Film Festival, Schooltv, NPO Start en Netwerk Filmeducatie, introduceert Schoolfilm van de Maand. Elke schoolmaand wordt uit de collectie van Film in de Klas een film geselecteerd waar gratis lesmateriaal bij wordt ontwikkeld, dat docenten online of in de klas kunnen aanbieden aan leerlingen in het basis of voortgezet onderwijs. Film in de Klas werd vorig jaar gelanceerd om scholieren met Nederlandse film in aanraking te brengen en hen bewust te leren kijken naar de groeiende en invloedrijke beeldcultuur.

12 Onderwijs op afstand tijdens een pandemie: lessen voor de toekomst
Het coronavirus zorgt binnen de onderwijswereld voor verschillende uitdagingen. Toen het kabinet half maart besloot om alle onderwijsinstellingen te sluiten, ging de sector snel op zoek naar manieren om de lessen zo veel mogelijk op afstand voort te zetten. Het hoger en universitair onderwijs heeft al langer ervaring met online onderwijs en kon daardoor snel opstarten; voor basis- en middelbare scholen lag dat anders. Zij moesten in korte tijd zoeken naar manieren om op afstand contact met leerlingen te leggen, zodat zij lesprogramma’s konden blijven volgen en niet te veel achterstand zouden oplopen. Zij werden daar overigens bij geholpen door pioniers op dat gebied zoals Leraar24, dat speciale programma’s ontwikkelt voor leren op afstand. Daarnaast kwam er uit de onderwijssector een groot aantal tips en suggesties om leren op afstand goed vorm te geven. En door de inspanningen van alle leraren lukte het om snel in te spelen op de nieuwe situatie. Een peiling van de Algemene Vereniging Schoolleiders onder 752 schooldirecteuren liet zien dat op 88 procent van de scholen het afstandsonderwijs binnen (bijna) twee dagen helemaal was gerealiseerd.

13 E-learning omgeving voor medenzeggenschapsraden
Sinds kort is MR Academie beschikbaar gekomen: een online leer- en kennisdeelomgeving voor medezeggenschapsraden in het primair en het voortgezet onderwijs. MR Academie bestaat uit e-learning cursussen, zoals een basiscursus voor nieuwe MR-leden, een bibliotheek met allerhande relevante informatie en een helpdesk met deskundigen waar abonnees terecht kunnen met hun vragen.