COS — Jrg. 32 (september 2014) Nr. 1

 

4  Tweetscoop
André Siegers & Michelle Clement

6  Bits & Bites
– Chromebox
– Opnieuw Chromebooks
– Tot ziens digibord!
– Het nieuwe horloge
– NOOBS

8  Blended learning, effectief of niet?
Brigitte Bloem
COS peilde de mening van drie onderwijsrofessionals. Van doorwrocht wetenschappelijk onderzoek tot YouTube-kanaal en online experiment in het basisonderwijs.

14  ICT- & onderwijsexpert Amber Walraven pleit voor docentontwerpteams
INTERVIEW
Pieter van den Brand
Een interview met deze ict- & onderwijsexpert en een blik in de keuken van ontwerpteams die ict al nadrukkelijk een plek geven in hun vaklessen.

20  RDDWVK, een Reis door de Wereld van Kennis!
EVALUATIE
Gerard Koster, docent Engels
Met een spreuk van Albert Einstein in gedachten (‘Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt.’) biedt RDDWVK (Reis door de Wereld van Kennis) een omgeving waarin vakken en vaardigheden geïntegreerd zijn. Met RDDWVK moeten leerlingen zelf op zoek gaan naar uitdagingen en leren om vragen te durven stellen en verbanden tussen zaken te zien.

23  Brede School St. Martinus in Zevenaar wint Acer Complete Classroom Makeover
In tv-programma’s zijn het doorgaans mensen of huiskamers die een complete makeover krijgen, maar nu is er ook een Nederlandse schoolklas, die in een volledig nieuw (digital) jasje wordt gestoken. De Brede School St. Martinus in Zevenaar mag namelijk als trotse winnaar van de ‘Complete Classroom Makeover’- wedstrijd van computerfabrikant Acer een leslokaal compleet inrichten met nieuwe Acer-computerapparatuur ter waarde van € 15.000.

26  ‘Waarom moet iedereen dezelfde lesstof in hetzelfde tempo volgen?’
Q&A
Mandy de Bruijn
Jurriaan Souwer, productmanager PulseOn. PulseOn is het online platform voor gepersonaliseerd leren. Het bedrijf biedt een digitale, persoonlijke leeromgeving waarin leerlingen zich ontwikkelen en leren op basis van hun Eigen persoonlijke behoeften. Het bedrijf sleepte onlangs nog een IPON award in de wacht. Een Q&A met Jurriaan Souer, productmanager van PulseOn.

28  Blik op het leren van morgen / Snuffel aan de nieuwste onderwijstechnologieën in deze onderwijslabs!
Erno Mijland
Robots, tablets, 3D-printers, educatieve games… de technologische ontwikkelingen buitelen over elkaar heen. Als leraar of schoolleider wil je bijblijven, maar hoe maak je daarbij de juiste keuzes?