COS – Jrg. 32 (november 2014) Nr. 3

2  Tweestcoop

4  Bits & Bytes
– Printer die kan tanken (http://bit.ly/dureprinterinkt)
– Je data in je eigen cloud (www.bittorrent.com/intl/nl/sync/download)
– OneNote voor in de klas (http://bit.ly/notebookcreator) (http://bit.ly/notebookcreatorinstall)
– Bouw een robot in klas: Jimmy! (www.21stcenturyrobot.com)
– Wiskunde leren kan nu volledig digitaal (www.slimleren.nl)

6  Een robot in de klas
Studio Stampij
Jan-Willem Akkermans van het NAO-project: ‘NAO zorgt voor een andere interactie dan een computer of tablet. Dit maakt de robot tot een geweldig hulpmiddel in het onderwijs.’

15  Nieuw op www.cos-online.nl
Speciaal voor abonnees heeft COS een aanvullende website met praktische tools om ict in de klas te brengen. Op www.cos-online.nl staan exclusief voor abonnees de leukste (downloadbare) lessuggesties voor zowel het voortgezet als het basisonderwijs. Onze journalisten testen hier de nieuwste ict- en lesmethodes voor in de klas en je vindt er complete downloadbare handleidingen om stap voor stap te leren werken met handige toepassingen die geschikt zijn voor het onderwijs.

16  Agora, een totaal nieuw onderwijsconcept voor het voortgezet onderwijs
KIJKJE BIJ
Mirjam Janssen
Kan dat? Een school zonder vaste lokalen en zonder rooster? Waar de leerlingen vooral hun eigen belangstelling volgen? En waar ze toch hun eindexamen halen? Ja, dat is mogelijk denken de ontwikkelaars van Agora, een totaal nieuw onderwijsconcept voor het voortgezet onderwijs.

20  Anymeeting in de lespraktijk
Tim Huijgen
Tijdens een discussie in atheneum 6 over de Koude Oorlog komt Mark goed op gang. ‘Nee dat is niet juist, je kunt het eindigen van de Koude Oorlog en het uitbreiden van de EU niet los van elkaar zien. ‘Maar welke relatie is er dan?’,  vraagt Lotte gefrustreerd. ‘Nou, eigenlijk is het heel simpel’, zegt Mark, ‘door het loslaten van de Breznjev-doctrine en het uiteenvallen van de Sovjet-Unie mochten Oostbloklanden veel meer een eigen koers volgen. Vaak leidde dit na 1991 tot het lidmaatschap van de NAVO en de EU.

22  Tablet als breekijzer in het onderwijs
Brigitte Bloem
Wat betekenen tablets voor ons onderwijs? Zijn de mogelijkheden die tablets bieden breekijzer voor onderwijsinnovatie, zoals Maurice de Hond stelt? Zou de content het vliegwiel moeten zijn, zoals Johan hof van de Klas van de Toekomst ervaart? Als opmaat naar de NOT delen De Hond en Hof hun visie op de relatie onderwijsvernieuwing en tablets.

26  Op een klein stationnetje…
LESIDEE (po)
Helmar Rouwenhorst
175 jaar gelden reed de eerste trein over een spoor door ons land. Van Amsterdam werd er naar Haarlem getuft. Het zorgde ervoor dat veel mensen hun wereld vergroot werd. Een eerste bezoek aan het strand, het zien van de zee of een dagje naar Amsterdam waren nu mogelijk. Maar ging het allemaal zo gemakkelijk? Stap in dit lesidee en ontdek de begintijd van de trein.