COS — Jrg. 31 (september 2013) Nr. 1

4 Het septembernummer is het eerste van jaargang eenendertig.
REDACTIONEEL
Theo Louwers
Toch opmerkelijk, een vaktijdschrift over ict en onderwijs dat zich al meer dan dertig jaar staande weet te houden in een branche die sterk onder druk staat.

4 Bits & Bytes
Harry Dubois
– Een nieuw schoolseizoen
– Eindelijk: laptops met een Power Nap
– Of toch maar Lenovo?
– Apss for Office
– Samenwerking in de cloud
– Mini pc

5 KLEMBORD
Opvattingen en opmerkelijke uitspraken gesignaleerd door de redacteuren van COS.

6 Wilfred Rubens over de didactische kracht van technologie
Q&A
Brigitte Bloem
Mede door zijn blogs over e-learning is pedagoog Wilfred Rubens inmiddels een autoriteit op dit gebied. Toen anderen zich erover verbaasden dat Rubens nog geen boek over zijn boeiende stokpaard op zijn naam had staan, moest het er toch maar eens van komen. Begin juni zag ‘E-learning. Trends en ontwikkelingen’ het levenslicht.

8 Op locatie
Basisschool de Vlieger, Volkel

9 COS Forward
– Adviespunt onderwijstijd
– 200 jaar koninkrijk
– leskompas vernieuwd
– Sociale media voor school en hobby’s

12 Interactieve projector innovatief en kostenbesparend
Theo Louwers
In 58% van de Nederlandse klaslokalen is een interactieve displayoplossing te vinden. Digitale lesmiddelen zijn in het hedendaagse onderwijs niet meer weg te denken.


14 Yoleo
EVALUATIE
Mandy de Bruijn
Lezen is goed voor kinderen. Voor moeilijke lezers is het niet zo vanzelfsprekend dat er leesplezier ontstaat. Deze kinderen lezen niet gauw uit zichzelf een boek. Dit wordt o.a. veroorzaakt door de moeilijkheden die zijn ontstaan bij het aanvankelijk en technisch (leren) lezen en ook door het gevoel mislukt te zijn in het leren lezen.


16 Site Groen Licht
EVALUATIE
Mandy de Bruijn
De overgang van groep 8 naar het vo is spannend. Een nieuwe school, andere vrienden, nieuwe vakken. In de meeste gevallen is de school ook nog een stuk verder weg dan de basisschool en moeten de kinderen op de fiets. Omdat ze vanaf dat moment vaak fietsen in groepjes en meer dan voorheen te maken krijgen met allerlei verschillende verkeersdeelnemers is de kans op een ongeval groter.

18 Programmeren met kleuters: hoe jong kun je starten?
Brigitte Bloem
Steeds vaker gaan er stemmen op om van basisschool tot voortgezet onderwijs veel meer aandacht te besteden aan programmeren als basisvaardigheid. Lukt programmeren met kleuters ook?

21 Steeds meer scholen kiezen voor gebruikte IT-hardware
Theo Louwers

Het is voor veel scholen soms lastig om van het budget dat ze aan ict kunnen besteden, de gewenste computers en andere hardware aan te schaffen.

22 BeterOntleden.nl
EVALUATIE
Ron Dikken
Ontleden is een belangrijk onderdeel van het taalonderwijs. Dat is de mening van remedial teacher Margrit Kiewit. Je kunt immers, zo zegt ze, de betekenis van een zin gemakkelijker achterhalen als je begrijpt hoe een zin is opgebouwd.

25 Op de gevoelige plaat

COS LESIDEE (po)

Helmar Rouwenhorst
Vakantietijd is fototijd. Op Facebook, Twitter of Instagram werden deze zomer veel vakantiekiekjes geplaatst. Alles wordt vastgelegd en kan bekeken worden. ‘Flits’ door dit lesidee en krijg antwoord op vragen als: Hoe werkt het maken van een foto? Wat doet een fotograaf? Houden foto’s ons voor de gek.

26 Tweetscoop
AndrŽ Slegers, Michelle Clement, (KEii)

27 Markten
COS LESIDEE (vo)
Henk Botter
Tegenwoordig zijn er veel markten in Nederland. Zo maar even een verzameling: warenmarkt, paardenmarkt, kaasmarkt, boekenmarkt. antiekmarkt, kunstmarkt, rommelmarkt, vlooienmarkt, jaarmarkt, kerstmarkt, stoffenmarkt, zwarte markt. Waar, wanneer en waar worden al deze markten gehouden? In dit lesidee ga je dat onderzoeken en je zet ze letterlijk op de kaart van Nederland.

24
SnAppen
AndrŽ Siegers & Michelle Clement, (KEii)
– Bitsboard
– Kodable
– Rekenrenner

29 Beheer van ICT, altijd weer een uitdaging
LAYAR
Gor Gooijer
Een van de grote uitdagingen met het beheer van digitale werkplekken in het voortgezet onderwijs is het omgaan met vandalisme. De BackpackOne is een oplossing.

30 Werken met Scratch 2.0

HOW TO
Henk Botter
In de rubriek ‘How To’ leer je stap voor stap werken met een praktische toepassing die geschikt is voor het onderwijs. Suggesties of verzoekjes voor deze rubriek? Stuur een e-mail aan de redactie.

32 Betekenis ict voor het onderwijs neemt toe
Theo Louwers
De Vier in balans monitor 2013 van Kennisnet laat zien dat ict een integraal onderdeel is van het Nederlandse onderwijs. ICT in het onderwijs draagt bij aan de motivatie, verbetert de leerprestaties en kan het leerproces versnellen.

33 Met Excel4Kids leren kinderen de beginselen van Excel

33 Integer
COLUMN
Jan Zengerink

30 Dig-I-Dee (po)
AndrŽ Slegers, Michelle Clement, (KEii)
– Ipad spiegelen op je digibord
– Grafische rekenmachine
– Met energie aan de slag