COS — Jrg. 31 (november 2013) Nr. 3

4 Het kabinet is er na stevig onderhandelen uit.
REDACTIONEEL
Theo Louwers
Het onderwijs krijgt in 2014 netto een half miljard euro extra. Het gaat om extra geld voor het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en het mbo…

4 Bits & Bytes
Harry Dubois
– Draadloos verlengstuk van je pc (http://bit.ly/bamboopage) (http://bit.ly/bamboopad)
– Screencats en screenshots (http://feeny.nl/screenshots-en-screencasts/) (www.screenr.com)
– Gebruikt u hem nog?
– Gaat u over naar Windows 8? (http://bit.ly/win8uitrol)
– Markeren tegen diefstal – oproep!
– Opnieuw: goedkope tablets

5 KLEMBORD
Opvattingen en opmerkelijke uitspraken gesignaleerd door de redacteuren van COS.

6 ‘Laat mij maar bruggen bouwen’
Q&A
Erno Mijland
We moeten ons opnieuw afvragen wat het doel van onderwijs is, nu de wereld zo snel verandert, zegt Claire Boonstra. Begin van dit jaar startte ze de beweging Operation Education. Doel: zichtbaar maken, verbinden en versterken van wat er is als het gaat oom onderwijs dat past bij de uitdagingen voor de toekomst.

8 Op locatie
Obs Tiendeveen in Tiendeveen

9 COS Forward
– Sociale media: van vertier toto verslaving
– Kinderen leren programmeren (www.codekinderen.nl)
– Office 365
– Meest innovatieve eTwinning project

10 Khan Academy, Hype of onderwijsrevolutie?
Brigitte Bloem
Sinds de onvoorwaardelijke steun van Bill Gates verovert Salman Khan de Amerikaanse onderwijswereld. Khan wil met zijn academie’s wereld eerste kosteloze en virtuele school van wereldklasse worden.

13 Roeland Hiele wint Het Gouden Oog 2013 NTR prijs voor de beste lesvideo
LAYAR
Leo Both
Het bedenken en maken van een lesvideo is voor steeds meer docenten een ware uitdaging. Omroep NTR stimuleert deze ontwikkeling met Het Gouden Oog, een jaarlijkse prijs voor de beste lesvideo.


16 Groepsplanversneller
EVALUATIE
Michelle Clement
Het werk van leerkrachten staat onder druk, tijdgebrek is een veelgehoorde klacht. Opbrengstgericht werken komt steeds meer centraal te staan en het werken met een groepsplan is hierbij van belang. Op veel basisscholen zoekt men naar een andere manier om de groepsplannen kwalitatief te verbeteren en de administratieve last voor de leraar te verminderen. Het herhaaldelijk invoeren van dezelfde gegevens werkt niet echt motiverend. De Groepsplanversneller speelt in op dit spanningsveld.

18 APP Tafeltrainer van Zwijsen
EVALUATIE
Mandy de Bruijn
We hebben het allemaal moeten leren; de tafels van vermenigvuldiging. Voor de ŽŽn verliep dit gemakkelijk, terwijl het voor de ander een opgave was.

20 peerScholar: digitale peer assessments
Albert Lubberink
Als je leerkrachten en leerlingen de juiste instrumenten in handen geeft, kunnen ze goede feedback geven. Het helpt als de leerkracht een aantal theoretische achtergronden van feedback geven kent.

24 Gerichteberichten.nl
EVALUATIE
AndrŽ Slegers
Communicatie tussen ouders en school.

26 Drie-O beschikt over specifieke kennis voor het onderwijs
Mandy de Bruijn
Drie-O staat voor Onderhoud, Ondersteuning en Ontwikkeling.

28 Tweetscoop
AndrŽ Slegers, Michelle Clement, KEii

29 Zoals het klokje slingert…
COS LESIDEE (po)
Helmar Rouwenhorst
Waarom dat is wat onduidelijk, maar dit jaar is het Huygensjaar. Constantijn Huygens en zijn zoon Christiaan Huygens verdienen het waarschijnlijk om in 2013 in het zonnetje gezet te worden. Zo was er een prachtige tentoonstelling te bekijken, die geopend werd door prinses Beatrix, over de vader en de zoon. In dit lesidee duiken we in het leven van de jongste van de twee, Christiaan Huygens.

30 SnAppen
AndrŽ Slegers, Michelle Clement, KEii
– Entoen.nu
– Hongerige vis
– Fotobabble

31 Verenigd Koninkrijk
COS LESIDEE (vo)
Henk Botter
Als je in november naar de BBC kijkt, zie je veel mensen met een poppy, een klaproos, op hun kleding. Op 11 november 1918 eindigde de Eerste Wereldoorlog en een van de eersten bloemen die bloeiden op de slagvelden was een klaproos. Wat weten we eigenlijk van onze overzeese Engelse buren?

32 De volgende stap met het sturen op opbrengsten in het primair onderwijs
Petra Balk
Het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs en de doelmatigheid van de schoolorganisatie staan ook in het po bij veel scholen op de agenda. Hoe geeft een schoolleider hieraan invulling en welke informatie heeft hij hiervoor nodig?

34 Werken met Extreme Collaboration en SpangaS Mediawhizz
HOW TO
Henk Botter
In de rubriek ‘How to’ leer je stap-voor-stap werken met een praktische toepassing die geschikt is voor het ondeerwijs.

36 Leren werken en lesgeven met nieuwe media
HET PROJECT
Theo Louwers
Nieuwe media zijn hot. Overal om je heen zie je allerlei verschijningsvormen opduiken. Ook op scholen moet je er iets mee. Maar hoe school je docenten in het omgaan en werken met nieuwe media? Spons is het antwoord hierop.

37 Tablet in de school
COLUMN
Jan Zengerink

38 Dig-I-Dee (po)
AndrŽ Slegers, Michelle Clement, KEii
– Energizers
– Spelletje memory (www.memoryspelen.nl)
– Leesmij.nu (www.leesmij.nu)