COS — Jrg. 31 (februari 2014) Nr. 6





4 In deze tijd van veranderingen komt ook het blad Computers op School er niet onderuit om nieuwe wegen in te slaan.
REDACTIONEEL
Theo Louwers
Met ingang van het maartnummer neemt Vanessa Pelle het stokje van hoofdredacteur van mij over.

4 Bits & Bytes
Harry Dubois
– Ideale beamer voor in de klas (en thuis…) (www.sony.net/Products/4k-ultra-short-throw)
– Van buigen naar…? (www.iphoneclub.nl/dossier/iwatch)
– Wat is Leap? (www.leapmotion.com)
– Rasperry Pi instructie door Nick (www.JorCademy.nl)
– NASje voor thuis (http://nl.wikipedia.org/wiki/Networkattached_storage)

5 KLEMBORD
Opvattingen en opmerkelijke uitspraken gesignaleerd door de redacteuren van COS.

6 Edicta: Op naar onderwijs op maat!
Q&A
Mandy de Bruijn
Edicta is een team van professionele onderwijsadviseurs dat scholen helpt met de beantwoording van de vraag hoe ict in te zetten in de dagelijkse onderwijspraktijk, zodat de meerwaarde en de mogelijkheden van ict optimaal worden benut. Een gesprek met Tom Thobe.

8 Op locatie
Dr. Mollercollege Waalwijk

9 COS Forward
– Trendrapport
– Inzet van Apps (www.eduapp.nl/organisaties/malmberg)
– Nieuwe media bij lees en schrijfontwikkeling
– E-Formation (www.cps.nl/begrijpendlezenpovo)

10 ‘Als ze hun telefoon mogen gebruiken, rennen ze voor me’
Brigitte Bloem
De Leraren van het Jaar 2013 worden geroemd om hun persoonlijke aandacht en eigentijdse manier van lesgeven. Uit de juryrapporten blijkt dat de verkozen leraren, Tingue Klapwijk, Jan Willem van den Bos, Rijan van Geene en Sara Albone, allemaal gebruik maken van nieuwe technieken en (sociale) media. COS vroeg deze ambassadeurs van het leraarsvak hoe zij ict inzetten bij hun dagelijkse werkzaamheden.

13 SnAppen
AndrŽ Slegers, Michelle Clement, KEii
– Piiig labs
– Aurasma (http://studio.aurasma.com)
– Gynzy apps


14 APP Taalactiefapp
EVALUATIE
Mandy de Bruijn
Waarom het leren van spelling van woorden is.

16 Muiswerk rekenen op maat 6 online
EVALUATIE
Yteke de Lange
Muiswerk is maker en uitgever van screening en diagnostische oefenprogramma’s voor alle schooltypen. De uitgever is al meer dan vijftien jaar actief met het ontwikkelen van interactieve, educatieve computerprogramma’s en heeft een duidelijke visie op individuele leermiddelen.

20 StudySteps
EVALUATIE
Henk Botter
Je hebt er een knobbel voor…of niet: wiskunde! Wiskunde is in Nederland op alle schooltypes van het voortgezet onderwijs een examenvak. Het is een pittig vak waar veel leerlingen moeite mee hebben. De klassikale uitleg op school in volle lokalen met een grote groep klassen is niet voor elke leerling voldoende. Volgens StudySteps kan een persoonlijke online wiskundetrainer ervoor zorgen dat er betere leerresultaten worden bereikt.

23 One hundred and eighty!
COS LESIDEE (po)
Helmar Rouwenhorst
Voor darter Michael van Gerwen begon het nieuwe jaar geweldig. Als jongeling droomde hij ervan een groot dartstoernooi te winnen. Op 1 januari 2014 kwam zijn droom uit door het wereldkampioenschap darten te winnen. Als jongste winnaar ooit werd hij ook de nieuwe nummer 1 op de wereldranglijst.

24 Rusland
COS LESIDEE (vo)
Henk Botter
Bij Rusland denk je waarschijnlijk aan de Olympische Winterspelen die in de Russische stad Sotsji worden gehouden. Rusland is het grootste land van de wereld en ook ŽŽn van de machtigste. Vladimir Poetin is de president. In dit lesidee leer je meer over dit onmetelijke land en maak je er een online quiz over.

25 Werken met Kahoot!
HOW TO
Henk Botter
In de rubriek ‘How to’ leer je stap-voor-stap werken met een praktische toepassing die geschikt is voor het onderwijs.

27 Toekomst?
COLUMN
Jos Elbersen

28 Digitale leeromgeving voor exacte vakken
Erno Mijland
Deze maand gaat een pilot van start van de e-learning-omgeving Slimleren.nl. De eerste beschikbare inhoud: wiskunde voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

29 Tweetscoop
AndrŽ Slegers. Michelle Clement, KEii

30 Dig-I-Dee (po)
AndrŽ Slegers, Michelle Clement, KEii
– Kijkvragen maken
– Digidierenpret (www.bamboeclub.nl)
– Geogeusser en geosettr