COS — Jrg. 30 (september 2012) Nr. 1

4 Veel veranderd…
REDACTIONEEL
Theo Louwers
September 2012, we starten een nieuw jaargang. De dertigste alweer. Ongemerkt gaan de jaren, en dus ook de edities van COS, voorbij. Terugkijkend kunnen we constateren dat er in de afgelopen vijf jaar veel is veranderd…

4 BITS & BYTES
Gerard Koster
– Salman Kahn
– Wii U
– Gamification

5 KLEMBORD
Opvattingen en opmerkelijke uitspraken gesignaleerd door de redacteuren van COS.

6 ‘Onderwijs is altijd in ontwikkeling, van uw ict-partner mag u hetzelfde verwachten’
Q&A
Mandy de Bruin
De mogelijkheden van ict voor scholen zijn ook in deze tijden van financi‘le onzekerheid nog altijd groot. Veel schoolbesturen vinden het daarom best moeilijk om alle nieuwe ontwikkelingen bij te benen. Unilogic ondersteunt scholen bij de inrichting van hun ict-omgeving voor de ontwikkelingen van morgen. Een gesprek met directeur Huub Schoenmakers.

10 eFaqt op Piusschool Abcoude: ‘Word eigenaar van de lesstof!’
Erno Mijland
Aandacht voor studievaardigheden en strategie‘n leidt tot betere resultaten en minder chagrijn.

12 Op locatie
Basisschool Dierdonk in Helmond.

13 COS Forward
Theo Louwers
– Internationale samenwerking
– Slag om Dendervoort
– Academische PABO
– Digiveiligheid
– Succesvolle proef met tablets

14 KlasseMedia: Inspiratie voor het onderwijs in een digitaal bureau voor leerkrachten
AndrŽ Slegers
KlasseMedia is een platform dat inspeelt op de beeldvorming van de leerkracht in het didactisch en onderwijsinhoudelijk handelen.

18 Mediasmarties
EVALUATIE
Michelle Clement
In de afgelopen jaren is het aanbod van kindermedia explosief toegenomen. Televisieprogramma’s, films, games, apps en websites, elk kind krijgt dagelijks met media te maken. Op school of thuis, voor plezier en ontspanning of om iets te leren. Mediasmarties wil opvoeders een objectief hulpmiddel bieden bij het bepalen of de media geschikt zijn voor hun kind of groep.

20 Site Toetsendleren.nl
EVALUATIE
Mandy de Bruin
Kinderen blijven het spannend vinden als de LVS Citotoetsen zich aandienen. Voor leerkrachten zijn dit belangrijke toetsen om te kijken of de kinderen op niveau zitten en of je wel goed onderwijs geeft. Ook voor het in beeld brengen van de vorderingen van de individuele leerling zijn het belangrijke testmomenten.

22 Google art – Nooit meer in de rij
Florina Blokland
Heb je altijd al eens The State Hermitage Museum in St. Petersburg van binnen willen zien? Je kunt nu veel musea van over de hele wereld online bezoeken op Google Arts.

26 Groove.me
EVALUATIE
Mandy de Bruin
Een nieuwe Engelse methode: Groove.me, Engels leren door muziek.

28 Rekentuin gekoppeld aan instructievideo’s van Laat eens zien
Theo Louwers
Leerlingen krijgen binnen de Rekentuin automatisch instructievideo’s aangeboden die aansluiten bij de oefenstof en passen bij het niveau van de leerling.

31 De vakantie voorbij
COS LESIDEE (po)
Helmar Rouwenvoet
De scholen zijn weer begonnen. De ŽŽn vindt het heel fijn, want je ziet iedereen na een lange tijd weer terug. De ander denkt met veel plezier terug aan die heerlijke vakantie. Hoor je bij die laatste groep dan is dit lesidee voor jou geschreven. Het neemt je even helemaal mee terug naar die leuke tijd van de afgelopen weken.

32 SnAppen
AndrŽ Slegers, Michelle Clement
– Meeslepende anatomie (www.spongelab.com)
– Een zee van woorden
– Mixen maar

33 Verkiezingen
COS LESIDEE (vo)
Henk Botter
Op welke partij stem jij?

34 Digitale examens nog verre van perfect
Brigitte Bloem
Er is veel draagvlak voor digitale examinering. Met name bij de vakken waar beeld en geluid worden ingezet, werkt het verhelderend voor leerlingen. Helaas zijn de digitale examens op veel scholen onrustig verlopen…

37 Tweetscoop
AndrŽ Slegers, Michelle Clement
Interessante twitterberichten geselecteerd

38 Werken met Davindi

HOW TO
Henk Botter
In de rubriek ‘How To’ leer je stap voor stap werken met een praktische toepassing die geschikt is voor het onderwijs. Suggesties of verzoekjes voor deze rubriek? Stuur een e-mail aan de redactie.

40 Succesfactoren voor games in het onderwijs
HET PROJECT
Lies van Roessel, Hester StubbŽ
Games hebben veel potentie om met succes in het onderwijs gebruikt te worden. Nu games succesvol zijn ingezet in het veiligheidsdomein (b.v. Burgermeestersgame) en voor Defensie (militairen die naar Afghanistan uitgezonden zijn), is duidelijk dat er serieuze doelen behaald kunnen worden op een aantrekkelijke, motiverende manier.

41 Leerplezier, leermoment en werkplezier
COLUMN
Jan Zengerink

42 Dig-I-Dee (po)
AndrŽ Slegers, Michelle Clement, KEii
– De scholen zijn weer begonnen… (www.schoolopseef.nl)
– Alle stemmen gelden (www.mentimeter.com)
– Geschiedenisverhalen in de klas