COS — Jrg. 30 (mei 2013) Nr. 9

4 Twitteren blijft een ongekend fenomeen.
REDACTIONEEL
Theo Louwers
Sommigen hebben er niets mee, andere slingeren op elk moment berichten de wereld in. Ook COS maakt van de mogelijkheden van Twitter gebruik, en met succes.

4 Bits & Bytes
Harry Dubois
– Zelf Apps maken (http://gamesalad.com)
– Lekker groot scherm
– En mooie boxen erbij?
– Startergids Office 365
– Keyboard cover
– Bouw je eigen cloudserver

5 KLEMBORD
Opvattingen en opmerkelijke uitspraken gesignaleerd door de redacteuren van COS.

6 ‘Leer ze bewuster keuzes te maken’
Q&A
Erno Mijland
Pretoogjes, een strooien hoed en een gebloemd jasje… Howard Rheingold is een kleurrijke verschijning. De Amerikaanse auteur houdt zich al sinds de beginjaren van het internet bezig met de impact van digitale technologie op ons leven, werken en leren. ‘De grote uitdaging is onze aandacht bewust te leren richten in het spervuur van informatie.’

8 Op locatie
Samenwerkingsschool ‘Op Wier’ in Ezinge.

9 COS Forward
– Platform voor onderwijsinnovaties
– Beleef de lente
– Oefenen in een realistische omgeving
– Lancering abonnementsmodel

12 Opleiding onderwijs en moderne media
Theo Louwers
Hoe maak je om het onderwijs aantrekkelijker en uitdagender te maken zo goed mogelijk gebruik van alle eigentijdse digitale middelen? De opleiding ‘Onderwijs en moderne media’ van AB-ZHW en Hogeschool Leiden is het antwoord op deze vraag.

14 Taalzee
EVALUATIE
Michelle Clement
Velen is het online oefen en volgsysteem van de Rekentuin bekend. Sinds kort is er ook een variant voor het werken aan taalvaardigheden: Taalzee. Samen te vinden onder oefenweb.nl. De bijzondere opzet en de adaptieve mogelijkheden van deze webapplicatie verdient een uitgebreide evaluatie.


16 Schoolsupport
EVALUATIE
Michel Boer
Begrijpend lezen is voor de meeste leerlingen een saai en moeilijk vak. De teksten sluiten vaak niet aan op de belevingswereld van de kinderen en het beantwoorden van de vragen vinden ze lastig. Met Nieuws van de Week probeert Schoolsupport het begrijpend lezen voor leerlingen leuker te maken.


18 Merces laat bedrijfsvoering scholen effici‘nt verlopen
Theo Louwers
‘Merces acteert in de administratie en organisatie van schoolorganisaties.’

20 ‘Wecycle City’
EVALUATIE
Jan Overweg
De milieustraat in de school. Hoe zou de wereld eruit zien zonder elektrische apparaten en (spaar)lampen? Dit is nauwelijks denkbaar. Bijna iedereen heeft in z’n broekzak of tas een mobiele telefoon en een netbook hoort er ook gewoon bij. Een telefoon is na vier nog niet aan vervanging toe, maar wie loopt er nog met een telefoon van 4 jaar oud?

22 Dag van Europa
COS LESIDEE (po)
Helmar Rouwvoet

De Europese Unie zette begin deze maand haar deuren open. Je werd in Brussel of Straatsburg rondgeleid in de gebouwen van de Europese Unie. Dit allemaal om de Dag van Europa te vieren. Maak in dit lesidee je eigen rondleiding met daarin de Europadag, Europa, de Europese Unie en sluit af met een creatieve opdracht.

23 Fiets
COS LESIDEE (vo)
Henk Botter
Als je bij de stations in de grote steden om je heen kijkt, geloof je het niet, maar er zijn 19 miljoen bruikbare fietsen in Nederland. Dat betekent dat elke Nederlander gemiddeld 1,1 fiets in bezit heeft. In dit Lesidee gaat het over de fiets en plan je een digitale fietstocht in een zelfgekozen omgeving.

24
SnAppen
AndrŽ Siegers & Michelle Clement, (KEii)
– Het menselijk lichaam
– Zoek & vind
– Haiku deck

25 Layar, de virtuele wereld binnen handbereik
LAYAR
Yvette van den Bersselaar
Het internet staat vol nuttige informatie en educatieve filmpjes, maar hoe krijg ik deze virtuele informatie aan de papieren schoolboeken gekoppeld of zorg ik dat leerlingen op de juiste plaats de juiste informatie vinden? Layar biedt de oplossing. Ook Cos maakt gebruik van Layar.

26 Werken met Wix.com
HOW TO
Henk Botter
In de rubriek ‘How To’ leer je stap voor stap werken met een praktische toepassing die geschikt is voor het onderwijs. Suggesties of verzoekjes voor deze rubriek? Stuur een e-mail aan de redactie.

28 Educatieve spellen ontworpen door basisschoolleerlingen
HET PROJECT
Theo Louwers
Problemen oplossen, creatief ontwerpen en ondernemerschap zijn talenten en vaardigheden die op de basisschool weinig aanbod komen. Het project Designed by Kids van het Wetenschapsknooppunt Delft brengt daar verandering in. In dit project ontwerpen leerlingen uit groep 7 en 8 zelf een spannend en leerzaam spel en ontdekken daarmee hun creatieve talenten.

29 Tweetscoop
AndrŽ Slegers, Michelle Clement

29 Verleidelijke nieuwe technieken
COLUMN
Jan Zengerink

30 Dig-I-Dee (po)
AndrŽ Slegers, Michelle Clement, (KEii)
– Techniek leren door experimenteren (www.technopolis.be)
– Watnou? (www.watnou.nl)
– Briljant muziek maken (www.benniebriljant.nl)