COS — Jrg. 30 (januari 2013) Nr. 5

4 Digitaal leren, hoger leerrendement
REDACTIONEEL

Theo Louwers
Uit recent wetenschappelijk onderzoek, uitgevoerd door dr. Maurice de Greef in opdracht van VDB digitaal leren, blijkt dat digitaal leren een oplossing biedt voor hoger leerrendement. Reguliere en zorgleerlingen tonen volgens het onderzoek een beter toetsresultaat. Ruim 40 % van de leerlingen is meer gemotiveerd…

4 BITS & BYTES
Harry Dubois
– Office 365
– Uitdaging
– Goedkope tablets
– QR-codes
– Tablet op je pc

5 KLEMBORD
Opvattingen en opmerkelijke uitspraken gesignaleerd door de redacteuren van COS.

6 Plathos: ‘Wij willen de iTunes van de opleidingen worden’
Q&A
Brigitte Bloem
Een klein jaar geleden startte Marc Bellers, samen met compagnon Jan Martijn Broekhof, Plathos. Begonnen met een wereldwijd digitaal leersysteem voor in de companycursussen wil het bedrijf zich nu met het e-learningsysteem mengen in het Nederlandse basis- en voortgezet onderwijs. In gesprek met een bevlogen e-learningspecialist.

8 Op locatie
Openbare Jenaplanschool ‘de Petteflet’ in Groningen.

9 COS Forward
Theo Louwers
– Station to station
– Taalzee
– Onderwijsexpertise
– Engels
– Weinig excellerende leerlingen

12 Inshape@school
EVALUATIE
Mandy de Bruin
Lekker bewegen, leuk om te doen. Kinderen hebben vanuit zichzelf de hele dag plezier in bewegen. Helaas wordt het kinderen in de huidige maatschappij steeds moeilijker gemaakt te bewegen. Televisie kijken en computerspelletjes spelen zijn activiteiten die kinderen verkiezen boven een sportvereniging. Het aantal kinderen dat na schooltijd beweegt, neemt steeds verder af…

14 Het Amsterdam van Anne Frank
EVALUATIE
Henk Botter
Drie foto’s. Het is 20 juni. Dames en heren met hoeden op lopen met winterjassen aan over straat. Ze zijn letterlijk bepakt en bezakt: ze dragen volle tassen die zijn gemaakt van beddengoed. Gespannen kijken ze om zich heen. Rechts op de foto staan geparkeerde auto’s. Niemand lijkt zich druk te maken over deze bezorgde mensen…

16 Betere foto’s van en met je leerlingen
Bram Faems
Dankzij betaalbare digitale fototoestellen en piepkleine cameraatjes in smartphones nemen we vandaag massaal foto’s. Ook je leerlingen schieten graag plaatjes en die kunnen perfect dienen als een verwerking voor je les. In dit artikel vijf eenvoudige tips, zodat je nog meer geslaagde plaatjes uit de camera haalt.

18 Leer typen door PokŽmon te vangen
EVALUATIE
Gerard Koster
Ieder spel met een educatief element of onderwijsprogramma met spelelementen mag op mijn warme belangstelling rekenen. De markt is zeker aanwezig en de meeste docenten zijn er ook wel klaar voor, wachten is alleen nog op het juiste materiaal. Want dat het niet makkelijk is om een leuk spel te maken waarvan je ook nog eens genoeg leert of lesstof die ook nog eens speels aangeleerd kan worden, is wel duidelijk…

20 Basispoort antwoord op vraag basisonderwijs
Theo Louwers
In het voortgezet onderwijs bestaat er al een ‘single sign on’ systeem. Met ingang van het nieuwe schooljaar kunnen basisscholen met Basispoort ook beschikken over een soortgelijk systeem. De vier grote uitgevers en vier grote schoolleveranciers sloegen de handen ineen.

21 In trek
COS LESIDEE (po)
Helmar Rouwvoet
Eind vorig jaar verscheen er een nieuw natuurprogramma op televisie. ‘Earth Flight’. In dit programma word je mee op reis genomen met allerlei vogels. Je ziet de wereld door hun ogen. In het lesidee van deze maand vlieg je mee met de trekvogels, hip je samen met vogels in je eigen omgeving rond en maak je kennis met Nils Holgersson.

22
SnAppen
AndrŽ Slegers, Michelle Clement
– Hier was het nieuws (kranten.kb.nl)
– Talking Tom & Ben News
– WrtsMobile

23 Tweehonderd jaar koninkrijk
COS LESIDEE (vo)
Henk Botter

Op 30 november 2013 is Nederland jarig. Op 30 november 1813 landt de Prins van Oranje, zoon van de laatste stadhouder, op het strand bij Scheveningen. Dit wordt wel het begin van het Koninkrijk der Nederlanden genoemd. In dit Lesidee krijg je tips om materiaal te verzamelen voor een werkstuk of presentatie over 200 jaar koninkrijk.

24 De Digitale Boekentas
Kurt Klynen
De Digitale Boekentas is een website met allerlei tips, tools, apps, … die je kan gebruiken in de klas. Ook eigen ervaringen met ICT in de klas krijgen een plaats op de site. Wie de website bezoekt, kan opmerkingen, tips en vragen kwijt bij het contactformulier of het gastenboek.

25 Tweetscoop
AndrŽ Slegers, Michelle Clement

26 Werken met Glogster
HOW TO
Henk Botter
In de rubriek ‘How To’ leer je stap voor stap werken met een praktische toepassing die geschikt is voor het onderwijs. Suggesties of verzoekjes voor deze rubriek? Stuur een e-mail aan de redactie.

28 Edu
app: vinden, delen en ontdekken van educatieve apps
HET PROJECT
Theo Louwers
Het aantal apps voor tablets neemt dagelijks toe. Ook in het onderwijs zijn tablets en apps aan een explosieve opmars bezig. Maar hoe zet je apps in het onderwijs in? Welke zijn bruikbaar en hoe zit het met de didactiek? Eduapp is een platform dat educatieve apps koppelt aan lesidee‘n voor in de klas.

29 Keuze
COLUMN
Jan Zengerink

30 Dig-I-Dee (po)
AndrŽ Slegers, Michelle Clement, KEii
– Knutselen met het digibord (www.scribbled.com.au)
– Tijdbalken op het web (www.tiki-toki.com)
– Aan de slag met Kenny in groep 1-3 (www.kenny.nl)