COS — Jrg. 30 (februari 2013) Nr. 6

4 Internet als rioolputje…
REDACTIONEEL
Theo Louwers
Anoniem schelden via e-mail en sociale media, het blijkt voor sommigen een uitlaatklep te zijn. Internet als rioolputje voor hun ongenoegen.

4 Bits & Bytes
Harry Dubois
– Koken met je mobiel
– Erop of eronder (www.donorschoose.org)
– De Yota, best of both worlds?
– Nieuwe zoekmachine
– Streamen vanaf je pc (www.quik.io)

5 KLEMBORD
Opvattingen en opmerkelijke uitspraken gesignaleerd door de redacteuren van COS.

6 BasisOnline gebruiksvriendelijk platform
Q&A
Mandy de Bruin
‘Modern en eigentijds onderwijs vraagt om een aantrekkelijke en uitdagende leer en werkomgeving, waarin leerlingen en leraren binnen en buiten de school samenwerkend kunnen leren’, aldus Bart Vossen van BasisOnline.

8 Op locatie
Wellantcollege Alphen aan den Rijn.

9 COS Forward
Theo Louwers
– Bring your own device (https://www.barracudanetworks.com)
– Zelfstandig
– Storytelling (www.storytellingmatters.nl)
– Live messenger
– Weten wat werkt

12 Oefenen.nl
EVALUATIE
Yteke de Lange
Het doel van deze site is mensen de mogelijkheid bieden te oefenen en bij te scholen in basisvaardigheden als taal, rekenen, digitale vaardigheden, maar ook op een eenvoudige manier ge•nformeerd te worden over gezondheid, opvoeding en werk.

14 Laat maar zien
EVALUATIE
Mandy de Bruin
Beeldende activiteiten in het basisonderwijs komen er vaak mager af. Leerkrachten hebben weinig tijd en grijpen daarom naar lessen die zich bewezen hebben en waarin ze niet al teveel energie hoeven te steken. De lessen bestaan meestal uit een werkje dat alle kinderen, door stapsgewijs iets na te doen, moeten maken. Kinderen worden op deze manier in hun creatieve uitingen beperkt…

16 De tablet als leerinstrument
Harry Dubois
Het gaat hard met de invoering van tablets in het onderwijs. Maar dat leidt wel tot vragen bij schoolbesturen en docenten: wat moeten we ermee in de klas?

18 GeoClips 15 t/m 18
EVALUATIE
Henk Botter
Schooltv is een begrip in Nederland. Met name voor de vakken aardrijkskunde en geschiedenis worden er al jaren afleveringen aangeboden die veelvuldig in het onderwijs worden gebruikt…

20 De Gouden Eeuw
COS LESIDEE (po)
Helmar Rouwvoet

In dit lesidee duik je een flinke tijd terug onze geschiedenis in. je verkent een periode die heel belangrijk is gewest voor Nederland. Het heeft veel goeds gebracht, maar kende ook vervelende kanten. Ontdek wat er allemaal gebeurd is en wie er belangrijk waren in die periode.

21
Google Doodles
EVALUATIE
Henk Botter
Wie gebruikt er niet dagelijks Google als zoekmachine op zijn computer? Maar kun je uit je hoofd zeggen welke kleur de tweede letter o van Google heeft? Dat is best lastig, maar je weet vast wel dat het logo er soms anders uitziet. In dit lesidee ga je goed kijken naar die bijzondere Google-logo’s en er ook zelf ŽŽn ontwerpen.

22
SnAppen
AndrŽ Siegers & Michelle Clement, (KEii)
– Slice it
– Three Ring
– Planetenreis

23 Gratis online thuis studeren
Florina Blokland
Levenslang leren is meer dan een kwestie van diploma’s halen en jezelf bijscholen voor een andere baan. Je doet het niet alleen vakmatig, maar ook privŽ.

25 Tweetscoop
AndrŽ Slegers, Michelle Clement, (KEii)

26 Werken met Socrative
HOW TO
Henk Botter
In de rubriek ‘How To’ leer je stap voor stap werken met een praktische toepassing die geschikt is voor het onderwijs. Suggesties of verzoekjes voor deze rubriek? Stuur een e-mail aan de redactie.

28 ‘Sociale media is een verrijking, geen verplichting’
HET PROJECT
Erno Mijland
‘Any place, any time onderwijs’, BYOD en lesmateriaal’, ‘Social media als ELO’…Het zijn workshoptitels die niet zouden misstaan op het affiche van een hippe conferentie op zo’n trendy locatie en met een prijskaartje om even bij te slikken. In werkelijkheid gaat het over een studiemiddag op een school, gratis voor alle medewerkers.

29 Vijf en een half uur…???
COLUMN
Jos Elbersen

30 Dig-I-Dee (po)
AndrŽ Slegers, Michelle Clement, (KEii)
– Van de kaart (www.spotzi.com)
– Ontdek de wereld (www.natgeojunior.nl)
– Reken maar (www.rekenweb.nl)