COS — Jrg. 29 (september 2011) Nr. 1

4 COS klopt aan de deur
REDACTIONEEL
Theo Louwers

4 BITS & BYTES
– E-Razor: digitale gum
– Train je woordenschat: gratis Apps van Malmberg
– Onderweg zonder computer: Zpen live
– Speakers als boze vogels

5 KLEMBORD
Opvattingen en opmerkelijke uitspraken gesignaleerd door de redacteuren van COS.

6 ‘Meer aandacht voor digitale vaardigheden en competenties in het onderwijs’
Q&A
Theo Louwers
‘Er moet meer aandacht zijn voor digitale basisvaardigheden in het onderwijs’, vindt Roy Osinga, directeur van ECDL Nederland. ‘Het niveau moet omhoog’.

8 Op locatie
Basisschool De Schakel in Best

9 COS Forward
Theo Louwers
– Digitaal pesten en mediaverslaving schrijnend onder jeugd op Curaao
– Mobieltjesbeleid op scholen ware chaos
– Computer- en informatievaardigheden (www.icils.nl)

12 Teaching with tech: ict in het vreemdetalenonderwijs in de VS
Aafke Moons
Voor veel ontwikkelingen op het gebied van ict kijkt de wereld naar de VS. Een Amerikaans bedrijf als Apple veroorzaakt hypes met innovatieve producten. Ook op het gebied van sociale media domineren Amerikaanse bedrijven.

16 App Noot Muis
EVALUATIE
Mandy de Bruin
Kinderen gaan steeds jonger online. Ze groeien vanaf peuter al op met nieuwe media en maken zich de digitale vaardigheden steeds sneller eigen. Terwijl ik als 14-jarige voor het eerst kennis maakte met de computer, zitten jonge kinderen tegenwoordig al met de muis in de hand achter de computer alsof ze nooit iets anders hebben gedaan. Ze weten onmiddellijk hoe ze met deze apparaten moeten omgaan, ——k als ze die nog nooit gezien hebben.

18 CBS in de klas
EVALUATIE
Henk Botter
‘Ik woon in ŽŽn van de 37.000 woningen in Nederland met een waterpomp.’ ‘Ik ben ŽŽn van de 13.686 vrouwen die in 2007 op 30-jarige leeftijd een kind kregen.’ ‘Ik behoor tot de 74 procent personen die in 2009 contact hebben gehad met de huisarts.’

22 Creatief met ICT
Kurt Klynen
Werken met jongeren betekent dat je ook naar hen moet luistern. Er zit namelijk zoveel potentieel talent in. Het is echter een serieuze evenwichtsoefening geworden hen gemotiveerd te houden. Aan motivatie en enthousiasme echter geen gebrek in het Tiense Atheneum.

24 Dragon Naturally Speaking Home 11
EVALUATIES
Eelke van Wijk, Sarah Lobbens
Praten of tikken? Dragon is een programma voor spraakherkenning; gesproken tekst wordt in geschreven tekst omgezet. Je spreekt je teksten in met behulp van een microfoon en deze verschijnen dan op het scherm van je pc in je tekstverwerker. In principe is daarbij het gebruik van het toetsenbord niet nodig. Behalve dicteren kan je met Dragon ook programma’s starten, besturen en afsluiten door middel van gesproken opdrachten. Handig als je niet snel kunt typen of (tijdelijke) fysieke beperkingen hebt waardoor gebruik van toetsenbord en muis moeilijk is. Denk bijvoorbeeld aan rsi-problemen of arm in het gips.

26 Onderwijs en ict: Een gedwongen huwelijk of droomrelatie?
Jan Zengerink
Onderwijs is, als we het goed doen, de praktische weergave van de identiteit van je school. Durf je op feestjes ervoor uit te komen waar je werkt of schaam je je voor de (wan)prestatie van je school? En daarmee voor het imago van je school?

29 Filmpje!
COS LESIDEE PO
Helmar Rouwenhorst
Wekelijks gaan er in ons land allerlei films in premire. Er is genoeg te kiezen voor iedereen. In dit lesidee komt het eerste begin van de film, verschillende soorten films en filmtechnieken die ons foppen aan bod. Een fijne ‘voorstelling’.

30 Belangrijke spilfunctie voor ‘De ICT-cošrdinator van de Toekomst’
Theo Louwers
De rol van ict-cošrdinator in het onderwijs is lang nog niet uitgespeeld. In de toekomst wordt er nadrukkelijker dan tot nu toe een beroep gedaan op zijn kwaliteiten als onderwijsprofessional. De ict-cošrdinator moet, als het om ict gaat, een spilfunctie krijgen.

32 Presenteren met Prezi
HOW TO…
Op internet wordt Prezi al de PowerPoint-killer genoemd, na deze workshop kun je beoordelen of dat terecht is.

34 Gouden Comenius EduMedia Award voor leerlijn ‘Leren omgaan met geld’
HET PROJECT
Theo Louwers
De leerlijn ‘Leren omgaan met geld’ heeft de Gouden Comenius EduMedia Award gewonnen. KlasseTV ontwikkelde de leerlijn met steun van de Rabobank voor het primair onderwijs.

35 Einde schooljaar – begin schooljaar
COLUMN
Jan Zengerink

36 Overleven in het digitale tijdperk
Bram Faems
Maakt internet ons dommer? Kunnen we ons echt niet langer dan vijf minuten concentreren op ŽŽn taak? Worden bronnen gecheckt? De alarmsignalen klinken steeds luider: de invloed van het digitale tijdperk wordt voelbaar in onze (werk)houding. En niet altijd op een goede manier. Maar is dat wel zo?

38 Dig-I-Dee po
Florina Blokland
– Verkeers(digi)bord (www.veiligverkeernederland.nl/basisonderwijs/lesmateriaal) (http://schuifspel.vvn.nl/index.php/lessons/view_lesson/32)
– Mindmappen (www.onderwijsmaakjesamen.nl/e-colleges/e-college-wat-is-een-mindmap)
– BUBBL (https://bubbl.us)
– Scientias (www.scientias.nl) (http://twitter.com/#!/scientias)