COS — Jrg. 29 (november 2011) Nr. 3

4 ‘Je komt ze nog steeds tegen in onderwijsland, directeuren… ‘
REDACTIONEEL
Theo Louwers
Je komt ze nog steeds tegen in onderwijsland, directeuren van scholen die beslissingen nemen op ondegelijke gronden. Ze laten zich leiden door de waan van de dag. Momentaal zijn iPads en soortgelijke tabletcomputers erg in trek…

4 BITS & BYTES
– Sturen met je hersenen
– Video’s opsturen
– Interactief lezen
– De Vier in Balans-tool

5 KLEMBORD
Opvattingen en opmerkelijke uitspraken gesignaleerd door de redacteuren van COS.

6 ‘BoekTweePuntNul laat goed zien hoe belangrijk een goed netwerk kan zijn.’
Q&A
Henk Botter
Met het verwijderen van een zwart doek over de grote stapel in papier verpakte boeken presenteerden Louis Hilgers en Tessa van Zadelhoff op zaterdag 8 oktober het BoekTweePuntNul in Hilversum. Een crossmediale publicatie op basis van co-creatie en crowdsourcing.

8 Op locatie
Openbare basisschool de Rietpluim in Nuenen

9 COS Forward
Theo Louwers
– Ruim de helft van de studenten kan niet typen
– Nieuwe subsidieronde mediamachtig
– Geth20
– Internetrisico’s

12 eLab, inspirerend centrum voor onderwijsprofessionals
Theo Louwers
Een omgeving waar je als leerkracht alle noviteiten op het gebied van ict en sociale media kunt ervaren en deze toch als middel voor beter onderwijs leert toepassen? Het eLab in Breda biedt die mogelijkheid. Innofun, onderdeel van de Eduxgroep, ontwikkelde het inspirerende centrum speciaal voor onderwijsprofessionals.

14 Sociale media…voor kids Veilig en plezierig vrienden maken op internet.
EVALUATIE
Mandy de Bruijn
MSN, internet, mobiele telefoons, gamen, televisie en reclame, het hoort allemaal bij de (digitale) belevingswereld van kinderen. Kinderen van deze tijd hebben te maken met (sociale)nieuwe media. Het gebruik ervan is niet meer weg te denken uit hun jonge leven. Jongeren communiceren via sociale netwerksites en spelen online spelletjes. Zeventig procent van de Nederlandse kinderen van 9 tot 12 jaar heeft een persoonlijke pagina op een netwerksite. Kinderen van nu gaan mee met hun tijd en zijn voorbereid op hun toekomstige leefomgeving. Maar het gebruik van sociale netwerken door kinderen brengt ook risico’s met zich mee. Kinderen overzien soms de consequenties niet van hun mediagebruik. Het is daarom van groot belang dat ze leren hoe ze bewust kunnen omgaan met sociale media. CŽsar Cleijn heeft over dit onderwerp een boek geschreven. Dit boek is bedoeld voor kinderen (8 tot 14 jaar) en hun ouders. De illustraties in zijn boek zijn van Linda Lee.

16 Digibordmethode begrijpend en studerend lezen LEESLINK
EVALUATIE
Mandy de Bruin
Begrijpend lezen op de basisschool is een zeer belangrijk onderdeel van het totale onderwijsaanbod. Niet zo raar natuurlijk want lezen doe je vaak en overal…

19 Professionaliseringstraject Ruud de Moor Centrum en Digilessen VO: Arrangeurs doen het in leerlijnen
Marion de Bie, VŽrŽnice Hermans, Guido Timmermans
Tot nu toe beperken veel docenten zich tot het consumptief gebruik van uitgeversmethodes. Dit biedt houvast en de inhoud van methodes zou in elk geval dekkend zijn voor het voorbereiden op de vereiste eindtermen en kerndoelen. Het zelf ontwerpen en ontwikkelen (arrangeren) van digitale lessen. Deze digilessen worden via internet ter beschikking gesteld voor het gehele voortgezet onderwijs. Via het train-the-trainer principe worden deelnemende leraren regelmatig bijgeschoold…

22 Sport@school
EVALUATIE
Henk Botter
Sportief lespakket: ‘Een multimediaal lespakket boordevol sportplezier voor de groepen 5 tot en met 8.’ Zo wordt op de website van KlasseTV Sport@school aangeprezen. Is het mogelijk om kinderen enthousiast te krijgen voor sport met een digitaal lespakket? Waarschijnlijk wel. Om het hele aanbod van video’s, praatplaten, theorielessen, sportlessen, achtergrondinformatie en draaiboeken voor sportdagen door te nemen, moet je als leerkracht wel over een redelijk duurvermogen beschikken. De wervende tekst gaat niet voor niets verder met: ‘Sport@school is in meerdere opzichten een sportief lespakket speciaal voor de groepsleerkracht en de vakleerkracht!’

24 Zo doen we het
COS LESIDEE PO
Helmar Rouwenhorst
Als iemand uit een ander land wordt gevraagd wat bij Nederland hoort, dan noemt diegene meestal klompen, molens en tulpen. Toch is er meer wat ons Nederlanders maakt. Tradities zorgen er gedeeltelijk voor dat we met elkaar Nederlanders zijn. Wat zijn tradities? Zijn ze in ons land of op de wereld gelijk?

25 Slavernij
COS LESIDEE VO
Henk Botter
In september startte de NTR een televisieserie over de slavernij. Voor jongeren werd de serie ‘De Slavernij Junior’ uitgezonden en gelijktijdig werd het online spel ‘Lekker goedkoop!’ aangeboden. Waarom is het onderwerp slavernij een lastig onderwerp in de Nederlandse geschiedenislessen?

26 Werken met eigen kaarten in Google Maps
HOW TO
Henk Botter
In de rubriek ‘How to’ leer je stap-voor-stap werken met een praktische toepassing die geschikt is voor het onderwijs. Suggesties of verzoekjes voor deze rubriek? Stuur een e-mail aan de redactie.

28 Schoolkompas helpt kinderen bij schoolkeuze
HET PROJECT
Theo Louwers
Naar de middelbare school, maar welke? Menige leerling van groep acht en ouder ligt er wel eens wakker van. Hoe kies je de school die het best bij je past? De VO-raad helpt daarbij met het Schoolkompas.

29 Digitale media toch niet goed?
COLUMN
Jan Zengerink

30 Dig-I-Dee (po)
AndrŽ Slegers, Michelle Clement
– Kleuterportaal
– Geschiedenisles met conflicthistory.com
– Iboard digibord leermiddelen