COS — Jrg. 29 (maart 2012) Nr. 7

4 Apps, apps, apps
REDACTIONEEL
Theo Louwers
Apps, apps, apps, in korte tijd zijn ze gemeengoed geworden. Overal om ons heen worden apps ingezet om ons attent te maken op producten, diensten, spelletjes en andere handige zaken…

4 BITS & BYTES
Gerard Koster
– Voor al uw digitale vragen
– iPad 3 komt eraan
– Hulpjes voor de leraar
– Tablet mee op vakantie

5 KLEMBORD
Opvattingen en opmerkelijke uitspraken gesignaleerd door de redacteuren van COS.

6 Sociale media in het onderwijs: #smiho: #hype of #blijvertje
Erno Mijland
Het thema sociale media in en om het onderwijs leeft. In februari van dit jaar kwamen zo’n honderd ge•nteresseerde onderwijsprofessionals naar Breda voor een symposium over dit onderwerp.

8 Op locatie
Basisschool St. Liduina in Kelpen-Oler.

9 COS Forward
Theo Louwers
– Razend enthousiaste rekenaars
– De uitvinderswedstrijd
– Prestatieafspraken basisonderwijs
– Geen cito-toets meer in februari?

10 IPON 2012: Theorie en praktijk met elkaar verbinden
Theo Louwers
Op woensdag 28 en donderdag 29 maart 2012 wordt voor de vijfde keer het ondeerwijs en ICT-evenement IPON (ICT Platform Onderwijs Nederland) gehouden.

14 Begrijpend Lezen met De Roode Kikker
EVALUATIE
Eelke van Wijk
Begrijpend lezen is vaak niet favoriet bij de leerlingen, vooral wanneer met een hele klas hetzelfde boek met dezelfde tekst gelezen moet worden. Een online methode voor begrijpend lezen biedt iedere leerling de kans om lesmateriaal op niveau aan te bieden. Door de koppelingen die er met verschillende sites gemaakt worden, is het mogelijk om de leerstof in diverse vormen aan te bieden en te verduidelijken. De benodigde middelen zijn uiteraard andere dan bij de conventionele leesles uit een boek. Voor het klassikale deel is een digitaal schoolbord erg prettig. De leerlingen hebben een pc nodig met een goede internetverbinding. Is dat allemaal geregeld, dan kan je beginnen.

16 Muiswerk Rekenen op maat Groep 4
EVALUATIE
Mandy de Bruin
Het rekenonderwijs staat volop in de belangstelling. Vroeger was het rekenonderwijs heel anders dan nu. Differenti‘ren werd in die tijd niet of nauwelijks toegepast. Het rekenonderwijs draaide om trucjes aanleren en als je het trucje begreep, kon je eindeloos dezelfde soort sommetjes maken. Goed rekenonderwijs is, samen met goed taal en leesonderwijs, van grote invloed op de kansen van leerlingen in de samenleving. Goed leren rekenen is dan ook een van de belangrijkste basisvaardigheden.

18 Gamend naar het eindexamen: serious gaming in het onderwijs
Aafke Moons
Serious gaming, wat is dat precies? Welke verschillende vormen zijn er? Welke serious games worden er al gespeeld op scholen en wie maakt die games? En vooral: is een educatieve game een overbodige luxe, of de investering waard?

21 Honderdduizendste computerrijbewijs uitgereikt in Nederland
Theo Louwers
Op Scholengemeenschap Anna Maria van Schurman in Franeker werd vorige maand het 100.000ste Europees ComputerRijbewijs-certificaat uitgereikt aan student Rixt Veldman.

22 Topografie Nederland
EVALUATIE
Henk Botter
Topografie: wie heeft dat nog nodig als je een smartphone hebt of routeplanner bij de hand hebt? Toch is topografie nog steeds een belangrijk onderdeel van de aardrijkskundelessen in het onderwijs. In de methoden wordt er nog vaak met topografische kaartjes gewerkt en het Cito heeft een basislijst topografie Nederland gepubliceerd. Op internet vind je verschillende sites met gratis online topografieoefeningen. EŽn ervan is http://www.topografie-nederland.nl, een site die qua vormgeving erg lijkt op http://www.toporopa.eu. Dat is geen wonder, het is gemaakt door dezelfde producenten.

24 Opmars digitale leermiddelen begonnen
Brigitte Bloem
Voor het eerst in het vijfjarig bestaan laat de Leermiddelenmonitor van Stichting Leerplanontwikkeling (SLO) zien dat het gebruik digitale leermiddelen op scholen een flinke sprong heeft gemaakt. Net als vorig jaar is de monitor tot stand gekomen in samenspraak met Onderwijs Innovatie Groep (OIG).

27 Bzzz, bzzz, bzzz, wat ben ik?
COS LESIDEE (po)
Helmar Rouwenhorst
De winter zit er bijna op. De temperaturen klimmen omhoog. Het dierenrijk wordt actiever en laat zich vaker zien en horen. Vogels zingen ’s ochtends op hun mooist. De tuinen en de lucht raken bevolkt met allerlei kleine beestjes. Zoem in dit lesidee mee met deze bijzondere wezentjes.

28 SnAppen
AndrŽ Segers, Michele Clement
– Toontastic
– Singing fingers
– Drawrace

29 AndrŽ Kuipers
COS LESIDEE (vo)
Henk Botter
Bij helder weer kun je AndrŽ Kuipers in zijn ruimteschip over zien komen. Hij vliegt dan ‘maar’ 400 kilometer boven Nederland. Op foto’s, die Kuipers van West-Europa maakte, is te zien dat de Randstad fel is verlicht. In dit lesidee kom je deze foto’s tegen en kun je ze gebruiken om een fraaie digitale presentatie te maken met Popplet.com.

30 Werken met Popplet.com
HOW TO
Henk Botter
In de rubriek ‘How to’ leer je stap-voor-stap werken met een praktische toepassing die geschikt is voor het onderwijs. Suggesties of verzoekjes voor deze rubriek? Stuur een e-mail aan de redactie.

32 Een school van de toekomst: deel 3 – De leerkrachten
HET PROJECT
Kurt Klynen
Na de leerlingen en de ouders is het in dit derde deel de beurt aan de leerkrachten. Zij die dagelijks bezig zijn met de juiste werkvormen en inrichting van hun klas. Hoe zien zij een school/klas van de toekomst?

33 Vaardigheden voor de toekomst
COLUMN
Jan Zengerink

30 Dig-I-Dee (po)
AndrŽ Slegers, Michelle Clement, KEii
– Hoe heet dat dier?
– Gewenst gedrag met het digibord www.classdojo.com
– Mediawijs www.deroodekikker.nl