COS — Jrg. 29 (juni 2012) Nr. 10

4 Het kan verkeren
REDACTIONEEL
Theo Louwers
Het kan verkeren. Zo denk je nog een paar jaar te moeten werken op school, en nu is het over een paar weken gedaan. na veertig jaar onderwijs zet ik op 29 juni de computer op school voor het laatst uit. De grote terugloop van het aantal leerlingen noopte het schoolbestuur tot drastische maatregelen…

4 BITS & BYTES
Gerard Koster
– Door het Louvre op de Nintendo 3DS
– Boekenpoef (www.boekenpoef.eu)
– Documentcamera (www.documentcameras.nl)

5 KLEMBORD
Opvattingen en opmerkelijke uitspraken gesignaleerd door de redacteuren van COS.

6 ‘Leraarschap vanuit natuurlijk leiderschap’
Q&A
Erno Mijland
‘We staan voor de opdracht een grote stap te maken met onderwijs en leren’, zegt Anthony Salcito. ‘Technologie kan die stap deels faciliteren, maar het gaat uiteindelijk om leiderschap en het verleggen van de focus: van het overbrengen van inhoud naar het werken aan de 21e eeuwse vaardigheden.

8 Tablets in plaats van laptops: een zoektocht met verassende uitslag
Harry Dubois
Veel scholen willen met tablets werken in hun dagelijkse onderwijspraktijk. Maar welk tablet sluit het beste aan bij de manier van lesgeven? Een zoektocht met een verrassende uitslag.

10 Op locatie
CSG Willem van Oranje in Oud-Beijerland.

11 COS Forward
Theo Louwers
– Nationale spellingkampioen 2012
– Leermateriaal maken in wikiwijs
– Verlies of diefstal mobiel
– Schooltas wint Dutch Interactive Award

14 www.villa-eeckhoorn.nl
EVALUATIE
Henk Botter
‘Rijke weduwe zoekt erfgenaam. Wie wordt de nieuwe eigenaar van Villa Eeckhoorn? Dit is het belangrijkste nieuwsitem in het tv-journaal en in de krant. Het andere opvallende nieuwsbericht gaat over Don Fricandello met een speciale aanbieding van , hoe kan het ook anders, frikadellen. Als leerling log je in door het inschrijfformulier van Villa Eeckhoorn in te vullen. Daarmee word je een potentieel kandidaat. Als kandidaat word je aan een test onderworpen.

16 Juf Jannie: Letters leren lezen
EVALUATIE
Yteke de Lange
Een letter-lees app

18 Kruip in de huid van een hacker
Albert Lubberink
Er is bijna geen foto in een tijdschrift of op internet waar gŽŽn Photoshop aan te pas is gekomen. Door geluids- en beeldmateriaal handig te monteren kun je de werkelijkheid vervormen. Is alles wat je ziet en hoort waar?

20 Of Course!
EVALUATIE
Gerard Koster
Uitgeverij Malmberg heeft een nieuwe generatie lesmethodes op de markt gebracht, waarbij docenten zelf de verhouding tussen boeken en digitaal lesmateriaal bepalen.

22 OBS de Zevensprong wint internationaliseringsprijs
Marjolein Mennes, Floor Nusink
In plaats van de mobiele telefoons van de leerlingen af te pakken worden deze nu op educatieve wijze gebuikt om Poolse leerlingen beter te leren kennen en Engels te oefenen.

23 Sportzomer
COSLESIDEE (po)
Helmar Rouwenhorst
De scholen naderen de zomervakantie. Dat betekent uitrusten, op vakantie, lekker spelen of genieten van het (hopelijk) mooie weer. Voor (beroeps)sporters ziet de zomer er heel anders uit. Ze kunnen Europees kampioen voetbal worden. Wimbledon of de Tour de France winnen of een medaille behalen op de Olympische spelen.

24 SnAppen
AndrŽ Slegers, Michelle Clement
– Woordmaker
– How to draw
– Redders

25 Hoe word je een Olympi‘r?
COS LESIDEE (vo)
Henk Botter
LONDON 2012. De Olympische Spelen van Londen worden gehouden van 27 juli tot 12 augustus. Als sporter kun je deelnemen aan 26 verschillende sporten, van atletiek tot zwemmen en van zeilen tot badminton. Hoe word je een Olympi‘r? Hoe kun je als sporter deelnemen aan de Olympische Spelen.

26 Werken met GroupZap
HOW TO
Henk Botter
In de rubriek ‘How To’ leer je stap voor stap werken met een praktische toepassing die geschikt is voor het onderwijs. Suggesties of verzoekjes voor deze rubriek? Stuur een e-mail aan de redactie.

28 Een school van de toekomst: slotwoord
HET PROJECT
Kurt Klynen
Ik heb het afgelopen jaar de kans gekregen om voor dit thema alle groepen te spreken. In mijn slotwoord wil ik dan ook even terugkomen op enkele opvallende feiten.

29 Kinderen ontwikkelen zich spelenderwijs bij ‘Gamezone’ Bibliotheek Hengelo
Peter van der Ven
Games hebben vaak een negatief imago. Vaak ten onrechte. Games kunnen erg belangrijk zijn bij de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Ze worden in verband gebracht met plezierig leren, leren door te doen en leren in samenwerking.

29 Highschool?

COLUMN
Jos Elbersen

30 Dig-I-Dee (po)
AndrŽ Slegers, Michelle Clement, KEii
– Leer je brein kennen (www.neurokids.nl)
– Games, tools en meer… (www.sheppardsoftware.com)
– De Hollandse waterlinie komt tot leven (www.hollandsewaterlinie.nl)