COS — Jrg. 29 (februari 2012) Nr. 6

4 ‘Ben benieuwd of de architect dat in de bestaande situatie naar tevredenheid voor elkaar krijgt.’
REDACTIONEEL
Theo Louwers
Onze school is toe aan groot onderhoud. Het gebouw staat er 40 jaar. Een complexe klus, omdat in de loop der jaren de school diverse keren is uitgebreid. Toen ik begon hadden we acht lokalen, nu zijn het er 25…

4 BITS & BYTES
– Een wolk van woorden www.wordle.net
– Hulp voor dyslectici
– Geen woord mag verloren gaan
– Televisie kijken op je iPad

5 KLEMBORD
Opvattingen en opmerkelijke uitspraken gesignaleerd door de redacteuren van COS.

6 Heutink ICT: Anytime, anywhere learning
Q&A
Mandy de Bruin
Ook in het onderwijs draait tegenwoordig alles om mobility: anytime, anywhere learning. “Voor ict in het onderwijs betekent dat een enorme verschuiving naar online dienstverlening. We gaan van ict op locatie naar ict in de cloud. Heutink ICT heeft de visie om het onderwijs daarbij te helpen”, zegt Rogier Borgreve van Heutink ICT.

8 Op locatie
Wellantcollege Boskoop

9 COS Forward
Theo Louwers
– De digitale nieuwscollage
– Rekenachterstanden
– Financi‘le educatie www.fixjerisk.nl
– Ebooks

10 Digitaal leermateriaal: het kantelpunt bereikt?
Artemi Okkerse, Bart Buddingh, Bart Hofland
Scholen aan Zee verzorgt het voortgezet onderwijs in Den Helder en omstreken. Op de verschillende vestigingen wordt al een aantal jaren gewerkt met digitale leermiddelen, deels ‘open source’, deels betaald.

14 Nederland van boven – Lesmateriaal KNAG
EVALUATIE
Henk Botter
Na de succesvolle serie in Groot-Brittanni‘ (Britain from above, BBC) en Duitsland (Deutschland von oben, ZDF) heeft de VPRO de tiendelige serie ‘Nederland van boven’ gemaakt. Gemiddeld keken er meer dan ŽŽn miljoen mensen naar de uitzendingen op tv, en ook via de website van deze serie zijn de afleveringen en fragmenten ervan terug te zien. De reacties op de uitzendingen varieerden van razendenthousiast tot verveeld…

16 Basisschoolmateriaal.nl
EVALUATIE
Mandy de Bruin
Als basisschoolleerkracht ben je dagelijks op zoek naar leermiddelen die zo goed mogelijk aansluiten bij de diversiteit aan leerlingen in je klas. Vooral voor leerlingen met leerproblemen of achterstanden zoek je vaak materialen die deze kinderen kunnen helpen en ondersteunen bij hun ‘probleem’. Maar ook ben je vaak op zoek naar materialen voor herhaling of verrijking van de geleerde stof in de klas. Aan de huidige methodes alleen heb je nu eenmaal niet genoeg. Blij verrast over de website basisschoolmateriaal.nl

18 Beheer van hard- en software met GLPI
Harry Dubois
Hoe beheer je een groot aantal netwerkcomputers? GLPI beheert hard- en software.

20 On the ground reporter Afghanistan
EVALUATIE
Henk Botter
‘Durf jij het aan om de waarheid boven tafel te krijgen? Wie is betrouwbaar, wat is veilig? Durf jij het aan? Zo luidt de openingstekst op de website van On the ground reporter. Het gaat verder met: ‘Durf jij het aan? Om naar Afghanistan te gaan als journalist? Om daar je eigen verhaal te maken? Speel de fotorealistische 3D game, ontdek Afghanistan en leer een cultuur kennen vanuit een ander perspectief. Ervaar wat het is om journalist te zijn in een conflictgebied.

22 Televisie, niet te missen
COS LESIDEE (po)
Helmar Rouwenhorst
The Voice of Holland, de BZT show, het Jeugdjournaal, Spangas. Televisieprogramma’s waar op dit moment veel naar gekeken wordt in Nederland. In dit lesidee stap je in de geschiedenis van de televisie en leer/ga je zelf televisie maken.

23 Poolexpedities
COS LESIDEE (vo)
Henk Botter
De bekendste Nederlander die op expeditie ging naar de poolstreken is Willem Barentsz. Ondanks zijn barre tocht of misschien juist wel door de beschrijving van zijn tocht wilden veel mensen de polstreken verkennen. Hoe zagen deze expedities eruit en wat moet je meenemen om van een moderne poolexpeditie een succes te maken?

24 Rekentuin gekoppeld aan instructievideo’s van ‘Laat eens zien!’
Theo Louwers
Oefenweb.nl en CŽdicu hebben een koppeling gerealiseerd tussen de oefenstof van Rekentuin en de instructievideo’s van ‘Laat eens zien!’ De koppeling is automatisch beschikbaar voor scholen en gezinnen die op beide producten een abonnement hebben.

26 Werken met Google Art Project
HOW TO
Henk Botter
Hoe leer je stap-voor-stap te werken met een praktische toepassing die geschikt is voor het onderwijs. Suggesties of verzoekjes voor deze rubriek? Stuur een e-mail aan de redactie.

28 Een school van de toekomst: deel 2 – De ouders
HET PROJECT
Kurt Klynen
Nadat de leerlingen de vorige keer het woord kregen is het nu de beurt aan hun ouders. Wat verwachten zij van de leeromgevingen van hun (b)engeltjes? Onlangs sprak ik met enkele papa’s en mama’s van kinderen van ongeveer 20 maanden oud.

29 Het nieuwe jaar begint pas in augustus!
COLUMN
Jos Elbersen

30 Dig-I-Dee (po)
AndrŽ Slegers, Michelle Clement, KEii
– Creatief met zand www.thisissand.com
– Samen post-it-en met lino-it
– Classtools