COS — Jrg. 29 (april 2012) Nr. 8

4 Langzamerhand
REDACTIONEEL
Theo Louwers
Langzamerhand, of misschien juist heel snel, worden de problemen in het onderwijs pijnlijk blootgelegd. Protesten tegen bezuinigingen op passend onderwijs hebben zichtbaar effect, op tal van plekken in Nederland is sprake van krimp door de terugloop van het aantal leerlingen en de werkdruk wordt alleen maar opgevoerd. De vraag is…

4 BITS & BYTES
Gerard Koster
– Weerbestendig
– Cursussen samenstellen www.apple.com/nl/support/itunes-u/
– Navigatie in publieke gebouwen
– Leraar 24 www.leraar24.nl

5 KLEMBORD
Opvattingen en opmerkelijke uitspraken gesignaleerd door de redacteuren van COS.

6 QLiCT: ICT-toepassingen op maat
Erno Mijland
De kwaliteit van het onderwisj verbeteren door scholen te voorzien van praktische ict-toepassingen op maat, dat is de doelstelling van QLiCT: ‘We combineren daarvoor onze jarenlange kennis van de onderwijspraktijk met onze brede en actuele kennis van ict-techniek’, zegt directeur Marcel Raats.

8 Op locatie
Scholengemeenschap Were DI. Valkenswaard

9 COS Forward
Theo Louwers
– iPad remt papierverkoop
– Scholen de mist ion met sociale media www.mediaenmaatschappij.nl
– Vernieuwing Egypte-aanbod www.rmo.nl/onderwijs
– Leerkrachtapp
– Technologie-onderwijs.nl

10 Met Kodu is programmeren kinderspel
Bram Faems
Gamen in het onderwijs neemt toe. Microsoft ontwikkelde Kodu Game LAB, waarin het cre‘ren net zo belangrijk is als het spelen ervan.

14 Nieuws van de week
EVALUATIE
Mandy de Bruin
Leerlingen vinden begrijpend lezen vaak saai en weinig uitdagend. Dit maakt de lessen er voor de leerkrachten niet leuker op. En dat terwijl begrijpend lezen een belangrijke vaardigheid is voor schoolsucces, maar ook voor het functioneren in de maatschappij.

16 Rekenen-oefenen.nl
EVALUATIE
Mandy de Bruin
Als groepsleerkracht word ik regelmatig geconfronteerd met kinderen die rekenproblemen hebben. Vaak beheersen deze kinderen relatief eenvoudige rekenvaardigheden niet, of ze beheersen ze maar gedeeltelijk. Op mijn school heb ik ervaren dat voor het inslijpen van rekenvaardigheden rekenoverzicht veel herhaling van belang is…

18 Zet leerlingen in bij ict op school / Een mes dat van vele kanten snijdt
DIGITAL NATIVES
Erno Mijland
Jongeren groeien op met computers en worden daarom wel ‘digital natives’ genoemd. Steeds meer scholen ontdekken hoe ze de handigheid met ict van hun leerlingen kunnen verzilveren.

20 Nieuwe Zaken
EVALUATIE
Henk Botter
Nieuwe Zaken – Brengt de wereld in de klas. Op de site wordt het product enthousiast gepromoot: ‘Nieuwe Zaken is een online digibordpakket voor alle zaakvakken, met het nieuws in de klas. 36 keer per jaar maakt de educatieve redactie een kant en klare les op basis van een aansprekend en actueel nieuwsbericht. Nieuwe Zaken is altijd zo nieuw als het nieuws.

22 Verwachte verdubbeling zakkers tegengaan
Theo Louwers
Educatieve uitgeverij ThiemeMeulenhoff moedigt eindexamenleerlingen aan om dit jaar tijdig een start te maken met de juiste voorbereidingen op de eindexamens in mei.

23 Reken maar!
COS LESIDEE (po)
Helmar Rouwenhorst
Cijfers en getallen kom je overal tegen. Rekenen helpt je oom hiermee om te gaan. Zonder dat je het doorhebt, maak je iedere dag gebruik van je rekenwerk. Denk maar aan het aflezen van de wekker bij het opstaan, een wedstrijd bij je sportclub of het bakken van een taart. Op 13 april is het de Grote Rekendag. Met dit lesidee kun je je hersens al even flink laten kraken.

24 SnAppen
AndrŽ Slegers, Michelle Clement
– Squla
– Times tables warp
– Letterlegger

25 EŽn april
COS LESIDEE (vo)
Henk Botter
In maart moet je extra oppassen met nieuwsberichten die je in de diverse media tegenkomt. Met 1 april in het verschiet moet je je afvragen of het bericht wel klopt. Dat si best wel lastig. tegenwoordig kan alles een hype worden.

26 Werken met Jing
HOW TO
Henk Botter
In de rubriek ‘How to’ leer je stap-voor-stap werken met een praktische toepassing die geschikt is voor het onderwijs. Suggesties of verzoekjes voor deze rubriek? Stuur een e-mail aan de redactie.

28 Een school van de toekomst: deel 4 – De lerarenopleiding
HET PROJECT
Kurt Klynen
Voor dit laatste deel stapte ik naar enkele toekomstige leerkrachten en hun departementshoofd. Ik legde hun dezelfde vragen voor als bij de vorige groepen en kreeg weer een ander beeld van een school van de toekomst voorgeschoteld.

29 Cito en ICT: protes!
COLUMN
Jos Elbersen

30 Dig-I-Dee (po)
AndrŽ Slegers, Michelle Clement, KEii
– Beleef de lente in de klas! www.beleefdelentejunior.nl
– Zelf strips maken met Super Hero Squad
– Op reis door het menselijk lichaam