COS — Jrg. 28 (oktober 2010) Nr. 2

Thema: DIGITALE TOETSEN

4 Tijdgebrek aan het begin van het nieuwe schooljaar…

REDACTIONEEL
Theo Louwers, hoofdredacteur

4 BITS & BYTES
– Pogoplug
– Hippe opslagschijf
– USB-boards
– Muisjes voor kleine knuisjes
– Sanyo in je pocket

5 KLEMBORD
Opinies over eigentijds onderwijs en ict, gelezen door de redactie van COS in krant, tijdschrift en op internet.

6 Samen op zoek naar meerwaarde ict
Q&A
Erno Mijland
Uitgeefmanager Jan van Miert (Malmberg) ziet uitgevers als innovatieve partners in het onderzoek naar beter onderwijs.

8
Op locatie
Het Sint-Augustinusinstituut in Bree (Belgi‘)

9 COS Forward
– Digitaal lesmateriaal Nationaal Historisch Museum (www.weekvandegeschiedenis.nl)
– Online game: ‘Hoe ik de wereld be•nvloed’ (www.movingout.nl)
– VMBO zet Ipad in tegen leesachterstand
– Opbrengst gericht werken in het po
– Website over wereldburgerschap (www.samsam.net)

10 TED.com: ‘Ideas worth teaching’

THEMA
Erno Meijland
Technologie, entertainment en design worden op een aangename manier in spreekbeurten verwerkt. Prima verdiepend lesmateriaal. Hoogste tijd om deze educatieve schatkist in de klas te openen. Allemaal online op TED.com.

1
2 Strafwerk(t)
THEMA
Jan Zengerink
Belonen of straffen? En nis een alternatieve straf beter dan een reguliere?

14 InternetMemorie
EVALUATIE
Mandy de Bruin
Kinderen gaan steeds jonger het internet op. Internet biedt veel interessante en spannende sites wat je als kind nieuwe dingen kunt leren en ontdekken. Kinderen moeten de kans krijgen om deze ervaringen op te doen. Maar helaas zitten er ook veel negatieve kanten aan het internet. Kinderen kunnen op het net in aanraking komen met zaken die niet voor kinderogen bestemd zijn. Gewelddadige spelletjes, sekspagina’s, agressieve teksten, digit5aal pesten en de risico’s bij te veel gegevens zetten op internet, zijn bij iedereen bekend. Internet kun je niet verbieden. Kinderen kunnen wel leren zelfstandig en verantwoord met internet om te gaan en daar kun je het beste al zo vroeg mogelijk mee beginnen. Hier ligt een belangrijke taak voor zowel ouders als leerkrachten. Zij kunnen ervoor zorgen dat kinderen hun digitale vaardigheden vergroten en tegelijkertijd mediawijs worden. Kinderen moeten internet creatief, kritisch en veilig kunnen gebruiken. Een leuke en vooral interessante discussiestarter hiervoor is het door Pauline Maas ontwikkelde InternetMemorie.

16 edugis.nl

EVALUATIE
Henk Botter
Voor echte geografen gaat er niets boven een papieren atlas en in de auto een kaart op schoot. Toch zijn er voor het onderwijs veel mogelijkheden met digitale interactieve kaarten. Iedereen kent ondertussen de mogelijkheden van Google Earth en Google Maps wel, maar ook het geoportaal EduGIWS verdient een belangrijke plaats binnen het aardrijkskunde- en geschiedenisonderwijs.

18 Integratie vraagt leiderschap

THEMA
Alfons ten Brummelhuis
Vier in Balans Monitor 2010 ziet een gestage groei van ict en kent managers daarin een sleutelrol toe, al vervullen ze die nog niet altijd.

19 Digitale toetsen: van zucht naar zegen

THEMA
Harry Dubois
Langzamerhand worden digitale toetsen volwassen.

22 AmbraSoft Schoolpakket 1011

EVALUATIE
Alja de Lange-Verkerk
Zolang er computers in de scholen zijn, is ook Ambrasoft op de markt. Het software pakket begon heel klein en werd ieder jaar uitgebreid. Meer oefeningen, meer onderdelen, aantrekkelijker plaatjes en zo ontwikkelde het schoolpakket van AmbraSoft elk jaar door. Voor ons ligt nu Schoolpakket 1011 en je vraagt je af wat er nog veranderd kan worden aan een goed lopend systeem. Het is de uitgever toch gelukt een aantal nuttige uitbreidingen toe te voegen.

26 Dig-I-Dee
KORTE LESSUGGESTIES VOOR HET DIGIBORD (po)
Harm Hofstede
The Art Zone
Schoolbordportaal
Wikikids

28 Formulieren maken met Google Docs
HOW TO…
Redactie
Google heeft de afgelopen jaren talloze nieuwe online toepassingen ge•ntroduceerd, zoals de fotoalbums van Picasaweb en de online kaarten van Google Maps. Google Docs biedt online kantoorsoftware. Maak met de functie ‘formulieren’ razendsnel eenvoudige enqutes en vragenlijsten. Je hebt geen software nodig, de toepassing is gratis en resultaten worden overzichtelijk weergegeven in een spreadsheet.

30 Iedereen sociaal

Bram Faems
Steeds meer mensen vinden hun weg naar ‘social networks’. Of het nu om video, muziek, foto’s of geschreven informatie gaat, het delen van informatie is de kern van sociale netwerken.

33 Oktober kennismaand: leve de variatie
COS LESIDEE (po)
Helmar Rouwhenhorst
Oktober is de kennismaand. Dan is er door het hele land van alles te doen rond wetenschap en techniek. Het thema dat centraal staat in deze maand is ‘biodiversiteit’.

35 Oktober kennismaand: biodiversiteit
COS LESIDEE (vo)
Henk de Vries
Elk jaar is oktober kennismaand, dit jaar is het thema ‘leve de variatie’. Het gaat dan om wat in de biologie ‘biodiversiteit’ heet. Daarmee wordt bedoeld dat het leven heel veel vormen en soorten kent. Wat is het belang van biodiversiteit?

36 Bordwerk: online instructiegereedschappen voor digibord

HET PROJECT
Theo Louwer
Bordwerk biedt online instructiegereedschappen aan voor digitale schoolborden. Alle gereedschappen zijn methodeonafhankelijk en speciaal ontwikkeld voor het primair onderwijs.

37 0900

COLUMN
Jos Elbersen

38 Tips en Trucs
Harry Dubois
– Werken met de nintendo dsi
– Outlook wordt socialer: facebookconnector
– Office 2010 bestanden opslaan in skydrive
Synchroniseren hotmail
Sjablonen voor in de les
Sneltoetsen in Chrome
– Sneltoetsen in Windows 7
– Van pc tot wifi-hotspot
– Software testen? Gebruik VMWare
Schoolvakanties