COS — Jrg. 28 (mei 2011) Nr. 9

Thema: TIJD- EN PLAATSAFHANKELIJK LEREN

4
Passend onderwijs, een veelbelovende term. Wie de praktijk kent, schudt meewarig het hoofd. Voorlopig blijft de bezuiniging van 300 miljoen euro staan, maar het is uitstel van executie…
REDACTIONEEL
Theo Louwers

4 BITS & BYTES
– Draagbare stroom
– Moderne nostalgie
– Budgetmuizen
– Zonnetje in huis

5 KLEMBORD
Opvattingen en opmerkelijke uitspraken gesignaleerd door de redacteuren van COS.

6 ‘Leren is je eigen fouten kunnen maken’
THEMA / Q&A
Erno Mijland
‘Partners in Learning’ is een tamelijk onbekende onderwijsafdeling van Microsoft. Dat gaat snel veranderen, denkt Henk Lamers. Microsoft heeft zo veel te bieden.

8 Op locatie
Verbrede school De Coppele in Oisterwijk.

9 COS Forward
Theo Louwers
– Beleef de lente junior (www.beleefdelente.nl)
– Het leren van de toekomst (www.hetlerenvandetoekomst.nl)
– Aanpak taalachterstanden succesvol
– Samenwerking klascement en klassetv
– Website erfgoededucatie (www.erfgoednederland.nl/educatie)
– Rekentuin.nl valt in de prijzen

10 Jongeren met lees- en spelproblemen helpen met de computer
Bram Faems
Je hoeft geen dure aanpassingen te kopen. Veel programma’s hebben voorzieningen die uitstekend helpen bij lees- en spellingsproblemen.

14 LesKompas.nl
EVALUATIE
Gerjo Stegeman
In het oerwoud van lessen die op het internet aangeboden worden, is het steeds lastiger snel kwalitatief goede aanvullingen op je lessen te vinden. Diverse websites zijn hier al op ingesprongen. Zo ook LesKompas. Deze site is ontwikkeld in samenwerking met schoolleverancier Koks Gesto.

16 Opwegnaarschool.nl
EVALUATIE
Gerjo Stegeman
Elke leerkracht komt wel eens lessen tegen waarbij hij zich afvraagt wat hij ermee moet. Wat te denken van verkeerslessen over situaties in grote steden waar de ene na de andere tram voorbijkomt. Leuk, als je in zo’n grote stad woont, maar voor een leerling in het dorp voegt het weinig toe. Conclusie: het zou goed zijn als er een methode zou zijn die afgestemd is op de lokale verkeerssituatie. VIA speelt in op die vraag uit het onderwijs. Al jaren adviseert VIA wegbeheerders en andere organisaties over duurzame mobiliteit en onderwijs valt ook onder het werkgebied van deze organisatie. Overigens ontwikkelde VIA het programma dat we hier bespreken niet alleen voor educatieve doeleinden., maar ook voor onderzoek. De ingebrachte gegevens vormen ook nuttige informatie voor gemeenten en politie om onveilige plaatsen aan te pakken of om extra controles uit te voeren.

18 Meer tijd voor je leerlingen
THEMA
Theo Louwers
Dat is de grootste wens van veel leerkrachten in binnen- en buitenland. Tijdbesparende hulpmiddelen zijn dan ook meer dan welkom.

19 Cloud in het onderwijs / (G)een wolkje aan de lucht
THEMA
Miranda van Elswijk
De cloud biedt ongekende mogelijkheden, maar zorgvuldige implementatie is vereist.

22 Mybee
EVALUATIES
Mandy de Bruin
Door mijn werk als leerkracht kom ik vaak ouders tegen die niet weten wat hun kind op internet uitspookt, En ook komt het geregeld voor dat kinderen op school iets moeten opzoeken voor hun werkstuk en terecht komen op sites die niet voor hun ogen geschikt zijn. Internet is leuk, handig en leerzaam. Maar er zijn ook veel zaken te vinden die je kinderen liever bespaart. Kinderen en internet kunnen wel samen gaan, mits je er met beleid mee omgaat. Het is beter een oogje in het zeil te houden en te zien wat kinderen op internet doen.

24 Dig-I-Dee
Florina Blokland
Comic creator, Teleblik, Godsdienst op het digibord.

25 Trilplaten
COS LESIDEE (po)
Helmar Rouwenhorst

26 Outline tool van Word helpt bij schrijven betere teksten
Alber Lubberink
Bestaande tools van de tekstverwerken bieden goede steun bij beter leren schrijven. Onderzoek naar gebruik van de outline-tool toont dit onomstotelijk aan.

28 Online opslag met Springpad
THEMA / HOW TO…
Surfen over internet is leuk, maar de hoeveelheid informatie is gigantisch. hoe ga je dat allemaal onthouden? Waar sla je dat op? Al die gegevens over interessante onderwijssites, videofilmpjes die je wil gebruiken in de les, achtergrondinformatie…Gelukkig kan het met Springpad online dus altijd bereikbaar.

32 Digital cre8tor
HET PROJECT
Erno Meiland
Hoe maak je een stop motion-filmpje? Hoe zit het auteursrecht in elkaar? En hoe maak je een storyboard voor een video? Sinds kort houden studenten van de Academische Pabo van Iselinge Hogeschool in Doetichem zich bezig met deze vragen. Ze volgen daartoe het programma Digital Creator.

33 Sociale media
COLUMN
Jan Zengerink

38 Tips & Trucs
Harry Dubois
– Oude accounts verwijderen
– Youtube speellijst
– Snel directories kopiĀ‘ren
– Gratis wiskunde programma
– Ipad leest zelf voor
– Check je live-status
– Houd je netwerk in de gaten
– Windows 7 versnellen
Alle weblinks in deze Tips & Trucs