COS — Jrg. 27 (april 2010) Nr. 8

Thema: BREEDBAND


4 Lesvoorbereidingen maken, alle leerkrachten hebben er dagelijks mee te maken. Nadenken over wat je in een les op welk moment aan de orde stelt, de verschillende werkvormen en materialen die je inzet om de leerlingen tot een optimaal resultaat te brengen.
REDACTIONEEL
Theo Louwers, hoofdredacteur

4 BITS & BYTES
– Toetsenbord op schoot
– Sony Bloggie
– Kleine krachtaap
– Winkel in de Verenigde Staten met TNT
– Geluidsverbinding: Hercules mini-usb-geluidskaarten

5 KLEMBORD
Opinies over eigentijds onderwijs en ict, gelezen door de redactie van COS in krant, tijdschrift en op internet.

6 ‘Meer aandacht voor informatievaardigheden’
Q&A
Erno Mijland
Waar vind je het chte antwoord op je vraag? Hoe beoordeel je informatie op het internet? Hoe combineer je losse feitjes tot een relevante conclusie? Een betrouwbare bron voor het juiste antwoord op deze vragen: Peter den Hollander.

9 COS Forward

Theo Louwers
– Passend onderwijs controversieel
– Collectie bibliotheek Nederlandsch Schoolmuseum ontsloten (bijzondere collecties UvA)
– Gamescool (gamescool.nl)
– Snel internet in heel Nederland
– Schone elektronica

10 Breedbandinternet, terugblik en tussenbalans
THEMA
Harry Dubois
Met breedbandverbindingen kun je niet alleen supersnel internetten, maar ze zijn ook te gebruiken als transportmedium voor het televisie of telefoonsignaal. Met de invoering van breedband is communicatie sneller en betrouwbaarder geworden.

12 Op locatie

Heilig Hart, Bree (Belgisch Limburg)

13 Breedband vraagt om nieuwe didactiek
THEMA
Theo Louwers
Breedbandnetwerken liggen er verspreid door Nederland veel. ‘De infrastructuur is aanwezig, maar de mogelijkheden ervan worden niet optimaal benut. Het ministerie van OC&W moet de regierol op zich nemen.

14 Beeldend onderwijs

EVALUATIE
Bianca Pannekoek
De site Beeldendonderwijs.nl bestaat al enkele jaren en is in de loop van de tijd uitgegroeid tot een kwalitatief hoogwaardige site waardoor leerkrachten ge•nspireerd raken. Vanaf het moment dat de site bij de Stichting Beeldend Onderwijs is ondergebracht, zijn de lessen alleen nog voor abonnees te bekijken en te downloaden. De methode ‘Laat maar zien’ staat centraal en de hoeveelheid aangeboden lessen is enorm toegenomen in de afgelopen jaren.

16 Handboek Digibord & Didactiek
EVALUATIE
Henk Botter
In Nederland is in een paar jaar tijd het aantal digiborden spectaculair gestegen (ongeveer 35 tot 40 % van de klaslokalen). In de VS vind je ze in ongeveer 15 % van de klaslokalen, in Duitsland 5 % en Frankrijk 2 %. Alleen Engeland loopt ver vooruit met een geschat aantal van 65 tot 70 % van de klaslokalen. (Bron: Future Source). Tijd voor een handboek, dus, want dat was er nog niet. Bij het verschijnen van het boek, in november 2009, besteden we er al een korte beschouwing aan (COS, jrg.27, nr.3). Onze redactie was enthousiast, is onze kritische evaluator dat ook als hij de vier delen van het boek heeft doorgenomen.

18 Rondje om de kerk in een racewagen

THEMA
Jan Zengerink
Supersnel breedband internetten op een digitale snelweg met files, spoedreparaties en wegversmallingen. Hoe zinvol is het om een Ferrari aan te schaffen voor de Nederlandse snelwegennet? Hier volgt de verkeersinformatie

22 Gluren bij de buren: Bowes lagere school

THEMA
Kurt Klynen
Bowes Primary, een school net buiten het centrum van Londen met ongeveer 300 leerlingen. Het verhaal van een school die door gedreven creatieve zielen met passie is uitgegroeid tot een schoolvoorbeeld van ict-intergatie.

24 Site ticken.nl

EVALUATIE
Mandy de Bruin
Kinderen die over typevaardigheid beschikken, hebben een voorsprong bij het maken van werkstukken en het communiceren via internet. Van kinderen wordt steeds meer verwacht dat zij het toetsenbord kunnen gebruiken. Blind kunnen typen levert veel tijdwinst op. Het gaat snel en effici‘nter dan wanneer het toetsenbord bekeken moet worden en er slechts twee vingers worden gebruikt. Verslagen, e-mail en ander huiswerkopdrachten zijn snel geschreven, waardoor meer tijd over is voor andere dingen. Een goede investering om blind te leren typen is het volgen van een typecursus. Een typecursus op internet is ticken.nl.

26 Voorpaginanieuws, Animoto, geanimeerde diashows

AAN DE SLAG
Florina Blokland

27 Koninginnedag
COS LESIDEE
Helmar Rouwenhorst
Leve de Koningin! Hoera! Hoera! Hoera! Elk jaar, op 30 april, is het Koninginnedag. Waarom vieren we dat? Waarom op die datum? Hoe vieren Nederlanders in het buitenland dit feest?

28 Computer als ondersteuning bij lichamelijke opvoeding
Sander Kamstra
Videoanalyse software wordt steeds belangrijker binnen lichamelijke opvoeding. Een pc, een camera en de juiste software verscherpen de blik op bewegingen. De transfer naar biologie en natuurkunde is eenvoudig te realiseren.

31 Video maakt persoonlijke groei zichtbaar

THEMA
Erno Mijland
Een paard verzorgen, EHBO toepassen of het veilig vastpakken van een gevaarlijke spin…hoe laat je zien dat je dat allemaal kunt? Studenten van Helicon verpakken hun kennis en ervaring in een videofilm.

32 ‘Je moet onderwijs levendig houden’

Erno Mijland
Wie heeft de docent vermoord? Maak zelf explosieven! Breng je tegenstander tot zinken! Verontrustend? Welnee, leerlingen van Ramon Busch zijn aan het werk met het vak scheikunde.

33 Breedband

COLUMN
Jan Zengerink

34 Tips & Trucs
– De virtuele shredder
– Selectief printen
– Tools Online
– Videoserver voor school? (plumi)
– 67 Windows 7 tips op een rijtje
– Zoeken in gmail (zoekargumenten)
– Bloggen op de basisschool (Kidblog.org / Margreet van den Berg)