COS — Jrg. 26 (februari 2009) Nr. 6

4 “Velen van ons kunnen zich de tijd herinneren dat fanatieke leerkrachten de sfeer bepaalden in de school…”
REDACTIONEEL
Theo Louwers, hoofdredacteur

4 BITS & BYTES
– EŽn afstandsbediening
– Gps voor je laptop
– Je rechterhand…
– Neemt gij?
– Klein Žn groot

5 KLEMBORD
Opinies over eigentijds onderwijs en ict, gelezen door de redactie van COS in krant, tijdschrift en op internet.

6 ‘Het begint met motivatie en betrokkenheid’
Q&A / INTERVIEW
Erno Mijland
Interview met onderwijsadviseur Linda Spaanbroek over motivatie en plezier in school.

9 COS forward
Theo Louwers
– Kanttekening bij advies PO-raad
– Internet vooral privŽ-vraagbaak
– NBL stopt activiteiten
– Dynamische lichtpaden
– Nieuwe website SPV
– Overzicht instroommomenten

10 Experiment: discussi‘ren op afstand
Zwanneke van Meekeren, Katrin Zimmerman, Reitze Jonkman, Irma van der Neut
Uitkomsten van een onderzoek van CVO Zuid-West Frysl‰n naar de zin van discussi‘ren via een forum als werkvorm in het onderwijs.

14 Grammatica op maat 5.0
EVALUATIE
Alja de Lange-Verkerk

16 Let’s go digit@l!
EVALUATIE
Gerard Koster

18 Didactiek en ICT Congres 2009
Informatie over het programma en het inschrijven voor het congres dat op 20 april 2009 plaatsvindt in De reehorst in Ede.

21
AAN DE SLAG
Bianca Pannekoek
– Knutselen (Techniek/Natuurkunde, po) www.kidzlab.nl
– Schooltelevisie (Alle vakgebieden, po) www.schooltvplein.nl
– Mediawijsheid (Informatieverwerking, po/vo) www.medialessen.nl

22 Computernetwerk met ruggengraat
Harry Dubois
Met de enorme vlucht die internet en internetdiensten hebben genomen, is het belangrijk in de school een stevige basis te hebben wat betreft het netwerk.

24 www.teleblik.nl
EVALUATIE
Henk Botter


26 ED*IT online platform voor po en vo
Theo Louwers
De makers van Teleblik lanceerden op de NOT een nieuw online platform voor het primair en voortgezet onderwijs: ED*IT

27 Breng je creativiteit tot leven / Digital Cre8or
Kurt Klynen
Het Digital Cre8or-project stimuleert leraren en leerlingen om te experimenteren met digitale fotografie, audio, video en animatie.

29 Strips
COS LESIDEE
Helmar Rouwenhorst en Bas Pieterse
Sinds de uitvinding van de boekdrukkunst rond 1450 worden er boeken gedrukt. Lezen en schrijven was toen nog niet voor iedereen gebruikelijk. Daarom werden sommige verhalen omgezet in tekeningen. Deze getekende verhalen zou je de voorlopers van de strips kunnen noemen.

30
NETWERKEN
Christien Hoefs
– Voor verzamelaars (algemeen) www.catawiki.nl
– Interactieve plattegrond (algemeen) http://nl.floorplanner.com
– Youngfun (po) www.youngfun.nl
– Moodle (po en vo) www.bsdevlieger.nl/moodle
– Leuke boeken maken (po en vo) www.calameo.com
– Online schoolkrant (po en vo) www.krantenmaker.be
– Diplomamaker (po en vo) www.diplomamaker.nl
– EDDY (po en vo) www.liesa.nl

31 Spamfilter
COLUMN
Jan Zengerink

32 Maken van digitale content verder dan minister denkt
Harry Dubois
In opdracht van het Ontwikkelcentrum is een Educatieve Contentcatalogus ontwikkeld voor de aoc’s.

34 Corlaer College in Nijkerk
OP LOCATIE

35
TIPS & TRUCS
Harry Dubois
– Youtube-films downloaden (www.apple.com/nl/safari/download)
– Smart notebook
– Back to the 80’s (www.guidebookgallery.org)
– Presentaties online (http://docs.google.com)
– Amdere opties voor online presentaties (http://tinyurl.com/29hbm9)
– Spyware verwijderen (www.pctools.com)