COS — Jrg. 19 (maart 2007) Nr. 3

4 “Ook de Nederlandse Onderwijs Tentoonstelling bezocht? …”
REDACTIONEEL
Theo Louwers, hoofdredacteur
Het tweejaarlijke evenement trok meer bezoekers dan de editie van 2005.

4 BITS & BYTES
– Big teacher is watching you!
– Stemkastjes
– Klein is fijn
– Oprolbaar toetsenbord
– Audio-interface
– Digitale boekenlegger
– Slim schoolbord

8 ‘Web 2.0: maak er een feestje van’
Q&A / INTERVIEW
Erno Mijland
‘Web 2.0 heeft de wereld nieuwe tools gebracht, die ook het leren leuker en meer bij de tijd kunnen maken’, zegt Frank Janssen (46). Op zijn weblog ‘Frankwatching’ – waarbij ‘frank’ ook voor ‘objectief’ staat – houdt Janssen de digitale trends van vandaag en morgen bij.

10 Sociaal doen met Web 2.0
Jan Zengerink
Een collega monteerde ooit een propeller op zijn fiets en liet die door de motor van een oude motorspuit aandrijven. Zijn ontwerp was doeltreffend, maar primitief. Op YouTube zag ik een verbeterde versie van die propelleraandrijving. Dat filmpje heb ik hem maar eens gestuurd.

12 RK Basisschool Kienehoef in St. Oedenrode
OP LOCATIE

13
COS forward
Theo Louwers
– Zin in leren
– Technika 10
– Samsam webexpeditie
– Ict-prijs 2006
– Grassroots cultuur

14 Met een game de ruimte in
Harry Dubois
Games in het onderwijs; het lijkt een nieuwe hype, maar toch bestaan de ‘spelletjes op de pc’ al vanaf het begin dat er computers zijn. Werd het spelelement in het begin vooral gebruikt bij remedial teaching, nu komen er ook sociaal-culturele aspecten naar voren.

17 Noordpool krijgt ijsvrij
COS LESIDEE
Carla Desain

18 Muiswerk Gevarieerde Spelling
EVALUATIE

20 http://veiliglerenlezen.toetssite.nl
EVALUATIE

22 www.millenniumtycoon.nl
EVALUATIE

25
AAN DE SLAG
Bianca Pannekoek
– Spreekbeurten (Algemeen, po) http://portal.omroep.nl/zapp
– Kennis en techniek (Techniek, vo) www.techniekplus.info
– Digitale wegwijzer (Algemeen, vo) www.schooltv.nl/eigenwijzer

26 Digitaal schrijven vergemakkelijkt het maken van werkstukken
Theo Louwers
Schrijven is op de basisschool een van de belangrijkste vaardigheden die worden aangeleerd. Het is echter opmerkelijk dat er in deze tijd van digitale communicatie weinig aandacht wordt besteed aan digitaal schrijven.
Info: www.juniordidact.nl

32 Aan de slag met Web 2.0
Frank Vandewyer
Al een beeld wat Web 2.0 is? Dit artikel helpt je op weg. Je fronst nu de wenkbrauwen? Prima. Een kritische geest leert meer. Sta me toe je te gidsen bij je eerste stappen in het Web 2.0-verhaal.

34
NETWERKEN
Christien Hoefs
– Taalkaarten online (algemeen)
– Ipod in het onderwijs (algemeen)
– Gezond computeren met muiswijs! (po)
– Klassetv (po)
– Cyberromantiek (vo)

35 WWWWWW
Column
Jos Elbersen

36 Roc Midden Nederland breng ict in praktijk
Theo Louwers
Nog altijd bestaat er bij een groot deel van onderwijsgevend Nederland de nodige schroom als het om computers gaat. Roc Midden Nederland speelt daarop in en ontwikkelde met Hogeschool Utrecht en vier andere roc’s een lessenpakket.
Info: www.rocmn.nl/ictinpraktijk

38 Leerlingen kritisch leren zoeken op internet
Theo Louwers
Malmberg introduceert het nieuwe project Slim op internet naar aanleiding van een onderzoek waaruit blijkt dat de internetvaardigheden van leerlingen bedroevend zijn. Maar liefst 82 procent van de leerlingen controleert de zoekresultaten niet of nauwelijks op betrouwbaarheid.

39 TIPS & TRUCS
Harry Dubois
– Inbox van Gmail
– Online kantoor
– Muziek delen via iTunes
– Werken met Windows Vista en Office 2007 (4)
– Werken met Firefox (3)
– Gebruik je een blogger weblog?
– Docs.google.com